Czym jest PWA?
PWA, czyli Progressive Web App (progresywna aplikacja internetowa) to strona internetowa o charakterze mobilnym, która bazuje na HTML, CSS oraz JS. Poprzez zastosowanie nowoczesnych rozwiązań sieciowych, posiada funkcjonalności zbliżone do tych, którymi charakteryzują się aplikacje natywne. PWA stanowi niejako połączenie aplikacji mobilnej z przeglądarką internetową. Jej celem jest zapewnienie odbiorcy wrażeń, jakie wywołuje korzystanie z dedykowanych aplikacji mobilnych.
PWA ma dostarczać najwyższą jakość odbioru niezależnie od jakości połączenia z Internetem. Poprzez zapisywanie danych w pamięci telefonu, nic nie stoi na przeszkodzie, aby na pobraną stronę PWA wejść w trybie offline. To duże ułatwienie dla osób, które np. często podróżują i mogą znajdować się w obszarze pozbawionym zasięgu. Dzięki połączeniu funkcji aplikacji i strony internetowej, korzystanie z PWA jest niezwykle intuicyjne i wygodne. To jest z kolei bardzo istotne dla użytkowników urządzeń mobilnych.
PWA a sklep internetowy
Obecnie rozbudowane strony internetowe z bogatą grafiką ustąpiły miejsca tym znacznie prostszym, które przede wszystkim mają działać poprawnie na urządzeniach mobilnych. Liczba osób kupujących za pomocą smartfonów stale się zwiększa. Z tego powodu dostosowanie strony internetowej do potrzeb użytkowników telefonów komórkowych stało się w zasadzie koniecznością. Dlatego też tak dużą uwagę przykłada się do rozwijania technologii mających na celu ułatwienie korzystania z Internetu poprzez urządzenia mobilne.
W ostatnich latach kupowanie przez Internet zdobyło ogromną popularność. Obecnie sprzedaż online to nie tylko szybki i łatwy sposób na zakupy, które można wykonać w każdym miejscu i o dowolnej porze, ale czasami także jedyna możliwość. Duża część osób kupuje poprzez smartfony. Pozwala to na jeszcze wygodniejsze nabycie produktów. Dzięki progresywnym aplikacjom webowym, strona sklepu internetowego szybciej się ładuje, a poruszanie się po niej jest proste i przyjemne. PWA zajmują też znacznie mniej przestrzeni dyskowej.
Korzyści PWA w e-commerce – dla użytkownika
DZIAŁANIE OFFLINE
Dane przechowywane są w pamięci urządzenia. Zazwyczaj pobierane są w tle, a także podczas wizyty na stronie internetowej. Dzięki takiemu rozwiązaniu, kupujący mogą przeglądać ofertę sklepu online nawet wówczas, gdy pozostają poza zasięgiem. Oczywiście nie mają dostępu do każdej funkcjonalności, ale po połączeniu się z Internetem, mogą przejść do zapisanych produktów, które ich wcześniej zainteresowały lub powrócić do koszyka.
AUTOMATYCZNE AKTUALIZACJE
W PWA dane aktualizują się w tle. Użytkownik nie musi brać udziału w tym procesie, co stanowi dla niego znaczne ułatwienie. Dzięki samoczynnym aktualizacjom i synchronizacjom, zawsze mamy do czynienia z aktualną wersją oprogramowania.
SPRAWNE DZIAŁANIE NA KAŻDYM URZĄDZENIU
Bez względu na to, czy korzystamy z komputera, laptopa czy telefonu komórkowego, mamy pewność, że sklep internetowy PWA na każdym urządzeniu będzie działał tak samo sprawnie. Również bez znaczenia pozostaje system operacyjny.
SZYBKOŚĆ I MAŁO ZAJĘTEGO MIEJSCA
Sklep internetowy bazujący na PWA pobiera małą ilość danych. Dzięki temu może załadować się nawet poniżej 1 sekundy. Co więcej, dla użytkowników telefonów komórkowych, duże znaczenie ma to, że tego rodzaju aplikacje zajmują niewiele miejsca.
ŁATWY DOSTĘP
W celu wejścia na stronę sklepu internetowego, która została wykonana jako PWA, wystarczy wybrać ikonę sklepu online znajdującą się na ekranie głównym urządzenia mobilnego. Nie ma potrzeby otwierania przeglądarki ani wpisywania adresu strony www.
Korzyści PWA w e-commerce – dla sklepu internetowego
LEPSZA POZYCJA W WYSZUKIWARCE
Dla wyszukiwarki Google wartościowe są strony, które dbają o User Experience oraz te dostosowane do potrzeb osób korzystających z urządzeń mobilnych. Aplikacje PWA są wspierane przez Google, dzięki czemu pozycja sklepu internetowego osiąga lepsze wyniki. Ponadto, strony PWA podlegają wszelkim praktykom z zakresu SEO.
NIŻSZE KOSZTY
Tworząc sklep online w technologii PWA, powstaje jeden produkt, który funkcjonuje na wszystkich urządzeniach, platformach, jak i przeglądarkach. Oznacza to, że koszty stworzenia strony, jak i jej utrzymania znacznie się zmniejszają. Co więcej, nie ma potrzeby płacenia za udostępnianie aplikacji w Google Play oraz innych tego typu serwisach.
ZAANGAŻOWANIE INTERNAUTY
Ikona sklepu internetowego, która wyświetla się na stronie startowej w smartfonie sprawia, że kupujący mogą łatwo i szybko uzyskać dostęp do katalogów produktów. Co więcej, dzięki powiadomieniom push, klienci uzyskują aktualne informacje na temat wszelkich promocji. To wszystko przyczynia się do wzrostu ich lojalności. Oprócz tego, aplikacje PWA są na tyle przyjemne w użytkowaniu, że można oczekiwać, że kupujący będą chcieli dłużej przeglądać ofertę naszego sklepu online.
ŁATWA AKTUALIZACJA
Aplikacja PWA może być łatwo aktualizowana cały czas i to w taki sposób, który nie jest widoczny dla osoby, która z niej korzysta. Ciągła synchronizacja pozwala zaktualizować aplikację od razu po wprowadzeniu zmian.
MNIEJSZY WSKAŹNIK ODRZUCEŃ
W odróżnieniu od tradycyjnych stron www, aplikacje PWA ładują się wręcz ekspresowo. Dzięki temu znacząco rosną szanse na to, że użytkownicy zostaną na stronie, aby zapoznać się z ofertą, a następnie dokonać zakupu.
Aplikacje mobilne a PWA
Zarówno aplikacje mobilne, jak i Progressive Web Apps mają działać w trybie offline. Są do siebie także podobne pod względem wyglądu. Jednak aplikacje mobilne wymagają zainstalowania. Co więcej, konieczne jest stworzenie oddzielnej aplikacji dla różnych systemów (np. Android czy iOS). Strony PWA posiadają tę przewagę, że zawsze – na każdym urządzeniu oraz systemie – działają w ten sam sposób. Dzięki temu nie ma potrzeby wydawania pieniędzy na zlecanie stworzenia kolejnych wersji.
Dlaczego PWA sprawdzają się w e-commerce? Przede wszystkim ładują się znacznie szybciej od tradycyjnych stron internetowych, co ma ogromne znaczenie dla dzisiejszego użytkownika Internetu. Zajmują niewiele miejsca i nie trzeba pobierać ich ze sklepu z aplikacjami, z którego dużo osób praktycznie nie korzysta. Progressive Web Apps sprawnie funkcjonują na wszystkich urządzeniach i systemach. Co więcej, wybór PWA to oszczędność pieniędzy, które można przeznaczyć choćby na marketing naszego sklepu internetowego.