W końcu uruchomiłeś swój sklep internetowy w PrestaShop. Nie masz jednak zamówień. Przyczyna może być prozaicznie prosta. Zapewne jeszcze nikt nie słyszał o Twoim sklepie. Musisz więc jak najszybciej zadbać o jego promocję w Internecie. Jak reklamować sklep internetowy oraz jakie płatne i bezpłatne działania należy podjąć, by rozkręcić sprzedaż online? O tym opowiemy w poniższym artykule.
Zacznij od działań optymalizacyjnych z zakresu SEO
Przypuszczalnie Twoi potencjalni klienci właśnie w tej chwili przeczesują Internet w poszukiwaniu interesujących ich produktów i usług. Przy wyszukiwaniu korzystają zapewne z najbardziej popularnej wyszukiwarki internetowej Google. By Twoja strona mogła zostać zauważona oraz doceniona przez Google i zaprezentowana użytkownikom przeglądarki, będziesz musiał poczynić pewne starania z zakresu pozycjonowania strony www, tzw. SEO. Do głównych działań z zakresu pozycjonowania, na jakich powinieneś się skupić, należy techniczne usprawnienie witryny, stworzenie i optymalizacja treści na stronie www oraz pozyskanie linków przychodzących. Działania te pozwolą na zbudowanie widoczności Twojej strony w sieci. Dzięki nim Twój sklep pozyska nowych klientów, zwiększy sprzedaż w Internecie i wygeneruje większe przychody.
Audyt i optymalizacja sklepu PrestaShop
Tu pierwsza dobra wiadomość. Jeżeli Twój sklep zbudowała profesjonalna agencja interaktywna, to przed opublikowaniem strony w Google, przeprowadziła ona niezbędne działania optymalizacyjne, by strona była przyjazna zarówno dla użytkowników, jak i dla robotów wyszukiwarki internetowej. W zakres tych działań optymalizacyjnych wchodzą m.in. łatwe do zapamiętania adresy stron oraz dobrze przygotowane teksty i opisy produktów.
Jeżeli jednak, Twoja strona www w PrestaShop nie jest do końca odpowiednio zoptymalizowana pod kątem SEO, powinieneś zlecić jej wstępny audyt agencji marketingowej. Audyt strony zweryfikuje widoczność witryny w wyszukiwarce, pozwoli ocenić jej stan techniczny i da odpowiedzi co należy poprawić, przebudować lub zoptymalizować.
DOBÓR SŁÓW KLUCZOWYCH
Kolejna rzecz, która musi być wykonana perfekcyjnie, by Twój sklep zaczął zarabiać, to doskonale opisane produkty na stronie sklepu. W opisach produktów powinieneś zastosować odpowiednio dobrane frazy kluczowe, które są powiązane z produktami, jakie sprzedajesz i Twoją branżą.
Rozpocznij poszukiwanie właściwych fraz od wyszukiwarki Google. Zastanów się, co wpisałby potencjalny klient szukający produktu, jaki oferujesz w swoim e-sklepie. Następnie wpisz zapytanie w wyszukiwarkę. Google podpowie jego dalszą część.
Przy doborze słów kluczowych wykorzystaj Planera słów kluczowych Google Ads. Dowiesz się nie tylko jaka jest średnia miesięczna liczba wyszukiwani danej frazy, ale również jak duża jest na nią konkurencja.
Przy ustalaniu słów kluczowych przydatne będą również inne narzędzia Google: Google Search Console oraz Google Analytics. Pozwolą one sprawdzić, co wpisują użytkownicy wyszukiwarki, którzy odwiedzają Twój sklep internetowy.
Warto również poznać słowa kluczowe konkurencji. W takim przypadku pomocne będą Senuto czy SEMSTROM.
W żadnym jednak wypadku nie przesadzaj z liczbą użytych słów kluczowych. Ich nadmiar nie będzie wyglądać naturalnie i nie zagwarantuje Twojemu sklepowi internetowemu pierwszej pozycji w wynikach wyszukiwania. Wystarczy więc, jeśli w opisie produktu ograniczysz ich ilość do kilku.
PRZYJAZNY ADRES URL PRODUKTU
Bardzo duże znaczenie w optymalizacji sklepu pod kątem SEO ma odpowiednio zbudowany adres URL produktu.
Przyjazny adres URL produktu to taki, który zawiera słowa kluczowe właściwe dla opisywanego produktu, artykułu czy kategorii, które łatwo zapamiętać. Adres URL powinien być skonstruowany w taki sposób, by Klient mógł się zorientować, w jakim miejscu się obecnie znajduje i czego może się spodziewać przechodząc do katalogu wyżej (np. https://computersoft.net.pl/blog/prestashop-i-magento-ktory-sklep-internetowy-lepszy.html ). To pomaga również robotom Google zaproponować Klientowi właściwy produkt.
LINKOWANIE WEWNĘTRZNE W SKLEPIE
Na tej samej zasadzie, co linkowanie do bloga, działa linkowanie między produktami. Dobra praktyką w tym przypadku, jest umieszczanie na karcie produktu dodatkowych boksów, z podobnymi lub uzupełniającymi produktami. Rozwiązanie to ułatwia Klientom i robotom Google poruszanie się po witrynie i zwiększa sprzedaż.
OPTYMALIZACJA ZDJĘĆ PRODUKTÓW
Klienci i Google docenią niepowtarzalne i wyjątkowe zdjęcia. Dlatego używaj własnych, ciekawie zaaranżowanych i dobrej jakości zdjęć produktów. Muszą być one na tyle zoptymalizowane (odpowiedni format i waga zdjęć), by szybko się wczytywały i nie spowolniały strony sklepu. Ponieważ Google wydobywa informacje o obrazie z tytułu obrazu, podpisu pod obrazem i z samej zawartości sklepu internetowego, należy zdjęcia odpowiednio podpisać za pomocą tytułu zdjęcia i tekstu alternatywnego dla obrazu (atrybutu ALT).
PROWADZENIE BLOGA FIRMOWEGO
Jeżeli założysz firmowego bloga i będziesz regularnie publikować na nim wysokiej jakości treści, to z biegiem czasu zyskasz wyższą pozycję w Google. Do tego będziesz mógł zbudować długi ogon fraz kluczowych. Są to zapytania, które Twoi potencjalni klienci mogą wpisać w wyszukiwarkę, a które są dłuższe od głównych fraz kluczowych na stronie Twojego sklepu. To pozwoli Ci zbudować solidne zaplecze słów kluczowych, po których będzie można wyszukać Twoje produkty w wyszukiwarce.
Dzięki ciekawym artykułom z bloga, na które będą powoływać się inni użytkownicy Internetu, zbudujesz pozycję eksperta z danej dziedziny. Zdobędziesz linki przychodzące, które wzmocnią witrynę sklepu oraz Twoją markę. Materiałami z bloga będziesz mógł podzielić się w mediach społecznościowych (np. Fb, Twitter, Instagram, YouTube), co pomoże zwiększyć zasięg sklepu i zaangażować nowych odbiorców.
Reklama sklepu internetowego w Google
Z tej formy reklamy warto skorzystać zwłaszcza wtedy, gdy dopiero co uruchomiłeś swój sklep internetowy. Twoje działania SEO jeszcze nie przyniosły oczekiwanych skutków i praktycznie nie widać Cię w Internecie, a Ty musisz zacząć sprzedawać.
W takim przypadku idealnie sprawdzają się linki sponsorowane. Mają tę przewagę nad organicznymi wynikami wyszukiwania, że wyświetlają się nad nimi. Są zazwyczaj pierwszym wyborem użytkownika, gdy czegoś szuka w Internecie. Gdy Twój potencjalny Klient kliknie w Twoją reklamę Google Ads, zostanie przekierowany na stronę Twojego sklepu. Taki użytkownik to Twój potencjalny, pozyskany lead, który może zamienić się w wartościowego klienta.
Ciekawym rozwiązaniem jest reklama remarketingowa skierowana do lidów, którzy odwiedzili stronę sklepu, ale ostatecznie nie dokonali zakupu. Twój baner reklamowy będzie towarzyszył im na innych, odwiedzanych przez nich stronach w Internecie, by przekonać ich do zakupu Twoich produktów.
Reklama sklepu internetowego na Facebooku
Reklamę w mediach społecznościowych powinieneś zacząć od założenia firmowego fanpage’a na FB. Fani sklepu internetowego kupują bowiem częściej i więcej. By dotrzeć do nowych odbiorców, którzy nie odkryli jeszcze Twojego sklepu i oferowanych przez niego produktów, możesz skorzystać z płatnej reklamy na facebooku – FB Ads, którą zrealizujesz za niewielkie pieniądze.
Facebook oferuje ciekawe formy graficzne reklamy (m.in. pojedyncze obrazy, karuzele, filmy, pokaz slajdów). Kolejnym plusem kampanii reklamowej na FB jest targetowanie reklam. Twoja reklama może być skierowana do wybranych przez Ciebie grup odbiorców z określonej lokalizacji, o danej płci, w określonym wieku i wybranych przez Ciebie zainteresowaniach.