blog

Depozycjonowanie – co to jest i jak się bronić?

Ten post zawiera 922 słów i 6375 znaków.
Przeczytanie tego posta zajmuje około 4 minut.

Termin depozycjonowanie zapewne brzmi obco dla większości właścicieli stron internetowych oraz sklepów online. Niestety skutki depozycjonowania mogą poważnie zagrozić biznesowi. Czym więc jest depozycjonowanie i jak się bronić przed depozycjonowaniem stron www?

Na czym polega depozycjonowanie strony www?

Depozycjonowanie stron internetowych to zjawisko, które nie jest zbyt dobrze znane. Polega na obniżeniu pozycji strony www w wyszukiwarce internetowej. Można uznać, że depozycjonowanie stanowi proces przeciwny do pozycjonowania. Zazwyczaj tego rodzaju działanie prowadzone jest w celu obniżenia widoczności strony konkurencji, co stanowi zachowanie nie tylko nieetyczne, ale także nielegalne, co jednak jest trudne do udowodnienia. Czasami również decydujemy się na depozycjonowanie własnej strony www.

Kiedy stosuje się depozycjonowanie strony internetowej?

Chęć obniżenia pozycji własnej witryny

Chociaż może brzmieć to szokująco, istnieją sytuacje, w których możemy chcieć obniżyć pozycję naszej strony internetowej w wyszukiwarce Google. Przede wszystkim taka potrzeba zachodzi wtedy, gdy zamierzamy wypromować inne strony internetowe lub chcemy zamienić miejscami określone serwisy pod konkretnymi hasłami.

Obniżenie pozycji własnej strony www jest również stosowane w przypadku pojawienia się negatywnych opinii na temat marki. Chociaż skandale nie zdarzają się tak często, mogą jednak poważnie zagrozić dalszemu rozwojowi firmy. Czasami niepochlebne komentarze mogą nie być uzasadnione. W takiej sytuacji depozycjonowanie konkretnej strony stanowi formę obrony przed atakiem.

Chęć eliminacji konkurencji

Najgorszym z możliwych powodów depozycjonowania strony internetowej jest chęć wyeliminowania konkurencji. Jest to oczywiście działanie nieetyczne, jednak często trudne do udowodnienia. Takimi zleceniami zajmują się hakerzy oraz nieuczciwe firmy.

Depozycjonowanie off-site

Pozycjonowanie kilku stron internetowych

Pozycjonowanie wielu stron www pod identycznymi frazami kluczowymi sprawia, że ruch zaczyna się dzielić na różne witryny. Ostatecznie pozycjonowane strony internetowe wypierają witryny konkurencji.

Zgłaszanie strony www

Inną metodą depozycjonowania off-site jest zgłoszenie skargi na daną stronę internetową. Skarga zgłaszana jest do Google. Czego może dotyczyć? Praw autorskich lub na przykład zamieszczenia reklamy w niewłaściwy sposób. Każda taka skarga rozpatrywana jest indywidualnie. W przypadku gdy pracownicy Google uznają, że witryna rzeczywiście narusza przepisy, są szanse na to, że pozycja takiej strony rzeczywiście ulegnie obniżeniu.

Duplikacja treści

Nieuczciwe osoby czasami również stosują metodę polegającą na kopiowaniu treści ze strony internetowej i umieszczaniu jej w innych miejscach w Internecie jako oryginał. Jeżeli oryginał i kopia zostaną opublikowane mniej więcej w tym samym czasie, algorytmy Google mogą narzucić karę na daną witrynę.

Negatywne opinie

Niektórzy decydują się natomiast na dodawanie negatywnych opinii na temat konkurencji, np. pod wizytówką Google. Takie działanie również może wpłynąć na ilość ruchu organicznego w witrynie.

Boty

Dość innowacyjną metodą jest wykorzystywanie botów, które mają obniżać statystyki danej strony internetowej. Boty masowo przesyłają do wyszukiwarki pytania związane z frazami pod którymi pozycjonowana jest konkretna strona internetowa. Następnie jednak wchodzą wyłącznie na strony konkurencji. Czasami boty jedynie wchodzą i szybko wychodzą ze strony, co zwiększa współczynnik odrzuceń.

Dodawanie linków zewnętrznych

Innym sposobem jest umieszczanie w sieci linków o niskiej jakości – na stronach internetowych, które nie cieszą się autorytetem ani popularnością. Takie linkowanie może spowodować nałożenie kary na stronę www.

Depozycjonowanie on-site

Pogorszenie optymalizacji SEO

Na stronie internetowej wykonuje się czynności, które mają na celu obniżenie jej pozycji. Można więc zamieścić słabej jakości treść czy na przykład sprawić, że witryna nie będzie kompatybilna z urządzeniami mobilnymi albo zostawić stronę bez żadnej ingerencji.

Pozycjonowanie przez oszusta

Może się zdarzyć, że dana firma otrzyma propozycję działań SEO na swojej witrynie, gdzie w rzeczywistości za taką propozycją stoi osoba o nieuczciwych zamiarach. Wówczas na stronie www celowo wykonuje się czynności, które mają obniżyć jej pozycję.

Atak hakerski

Pod tym pojęciem kryją się włamania na konto systemu, podczas których usuwa się bazy danych czy blokuje transfer witryny.

Należy pamiętać, że za wszystkie nieuczciwie działania skierowane przeciwko konkurencji, grożą surowe kary.

Jak bronić się przed depozycjonowaniem?

Monitorowanie spadków

Przede wszystkim powinniśmy być świadomi tego, co dzieje się z naszą witryną. Każdy zauważalny spadek w statystykach warto jest skontrolować i zastanowić się nad jego przyczyną.

Audyt linków i treści

Teksty, które są dodawane na naszą stronę internetową, dobrze jest sprawdzić pod kątem unikalności. Warto również prześledzić, czy linki zwrotne umieszczane są na wartościowych witrynach.

Zabezpieczenia

Pamiętajmy o certyfikacie SSL, trudnych hasłach czy aktualizacji systemu CMS i wtyczek. Zastosowanie środków ochrony pomoże uniknąć nam ewentualnego ataku hakerskiego lub przynajmniej zmniejszy szansę na taki atak.

Jakość strony www

Im lepsza jest strona internetowa, tym trudniej jest ją de pozycjonować. Oznacza to, że solidnie zbudowana witryna, o którą się dba także później, jest znacznie trudniejszym celem.

Obrona przed depozycjonowaniem nie należy do łatwych lecz zgodnie ze znanym powiedzeniem, lepiej jest zapobiegać niż leczyć. Dlatego warto jest zadbać o to, aby nasza strona internetowa znalazła się w rękach doświadczonych specjalistów, którzy wiedzą, w jaki sposób należy ją zabezpieczyć. Niestety często niemożliwe jest zidentyfikowanie sprawców, a czasami wręcz właściciel witryny nie ma pojęcia, że takie praktyki zostały skierowane przeciwko jego firmie. Dlatego dobrze jest trzymać rękę na pulsie i regularnie monitorować statystyki witryny, a najlepiej zlecić to zaufanym specjalistom.

Podobał Ci się wpis ?

Sending
Średnia opinia
0 (0 - liczba głosów)

powiązane artykuły