blog

Co to jest Page Speed? Jak zwiększyć szybkość ładowania strony internetowej?

Ten post zawiera 1238 słów i 8075 znaków.
Przeczytanie tego posta zajmuje około 6 minut.

Co to jest page speed i dlaczego jest to tak istotne pojęcie? Wyjaśniamy, jak sprawdzić prędkość ładowania się witryny oraz co zrobić, żeby strona szybciej się ładowała.

Co to jest Page Speed?

Zastanawiasz się, czym jest page speed? Spieszymy z odpowiedzią. Page speed oznacza szybkość strony. Należy odróżnić pojęcie to od szybkości witryny, która stanowi średnią szybkość wszystkich stron. Szybkość strony internetowej to czas, który potrzebny jest na załadowanie konkretnej, pojedynczej strony.

Dlaczego Page Speed ma znaczenie?

Wyobraź sobie, że właśnie poszukujesz wymarzonych butów. Jesteś na stronie internetowej jednej z bardziej znanych marek obuwniczych. Próbujesz przeglądać różnego rodzaju buty, ale każda ze stron ładuje się tak wolno, że zaczynasz tracić cierpliwość. Co robisz? Zostajesz, czy przechodzisz do witryny konkurencji?

Zdecydowana większość użytkowników Internetu rezygnuje w takiej sytuacji z dalszego przeglądania strony www.

Długi czas ładowania się strony internetowej nie tylko znacząco obniża komfort użytkownika przeglądającego naszą ofertę, ale również negatywnie wpływa na naszą pozycję w wyszukiwarce Google. Dlaczego? Szybkość ładowania strony, czyli page speed to jeden z czynników, jakie brane są pod uwagę przez roboty Google podczas ustalania rankingu w wyszukiwarce. Duża prędkość ładowania się stron ma więc ogromne znaczenie odnośnie naszej widoczności w Internecie.

Należy pamiętać, że szybkość strony internetowej wpływa na współczynnik odrzuceń. Oznacza to, że użytkownicy znacznie częściej opuszczają witrynę, jeżeli wczytywanie stron trwa zbyt długo. To z kolei wpływa na współczynnik konwersji.

Pamiętaj, że choćby najładniejsza i najbardziej funkcjonalna strona internetowa nie będzie spełniać swojej roli, jeżeli każda podstrona będzie miała wydłużony czas ładowania.

Liczba odsłon rośnie wraz z szybkością ładowania się stron. Dlatego tak ważne jest, aby zadbać o osiągnięcie jak najlepszej prędkości.

Google PageSpeed Insights – co to jest?

Skoro już wiemy, jak ważna jest optymalna prędkość strony internetowej, warto zastanowić się nad tym, jak sprawdzić, czy problem wolnego ładowania się dotyczy także naszej witryny.

Jak sprawdzić szybkość ładowania się strony internetowej? Możemy wykorzystać do tego bezpłatne narzędzie, jakim jest Google PageSpeed Insights. Dzięki niemu łatwo sprawdzimy czas ładowania się dowolnej witryny. Narzędzie Google PageSpeed Insights ocenia szybkość strony www zarówno na urządzeniach, takich jak laptop, jak i na sprzęcie mobilnym. Wyniki są przedstawiane w skali od 1 do 100.

  • 0 – 49 (kolor czerwony) oznacza, że strona internetowa ma poważne problemy z czasem ładowania się.
  • 50 – 89 (kolor żółty) oznacza, że wiele elementów wpływających na prędkość witryny, wymaga naprawy.
  • 90 – 100 (kolor zielony) oznacza, że prędkość ładowania się witryny jest wystarczająca.

Jak sprawdzić prędkość strony za pomocą PageSpeed Insights?

Google PageSpeed Insights wskazuje nam kilka kategorii, które są brane pod uwagę przy określaniu ogólnej prędkości witryny.

  • First contentful paint – jest to wskaźnik określający czas załadowania pierwszego elementu (obrazu lub tekstu) po uruchomieniu strony.
  • Speed Index – wskazuje, jak szybko strona internetowa zapełnia się treścią.
  • Largest contentful paint – określa jak długo zajmuje stronie załadowanie głównej, największej treści.
  • Time to interactive – wskazuje czas po którym witryna staje się w pełni interaktywna.
  • Total blocking time – mierzy czas, w którym strona jest blokowana, aby odpowiedzieć na kliknięcie myszą czy dotknięcie ekranu przez użytkownika.
  • Cumulative layout shift – mierzy stabilność wizualną witryny w trakcie jej wczytywania.

Oprócz kategorii, Google PageSpeed Insights przedstawia również listę z propozycjami ulepszeń, jakie warto wdrożyć na własnej stronie internetowej, aby poprawić szybkość jej ładowania się. Dla przykładu, możemy ujrzeć tam sugestie odnośnie zmiany rozmiaru obrazów, ograniczenia nieużywanego JavaScript czy dodania atrybutów do elementów graficznych.

Google PageSpeed Insights to narzędzie, które z pewnością warto wykorzystać.

Jak zwiększyć prędkość strony, czyli page speed?

Hosting

Przede wszystkim sprawdź szybkość serwera hostingowego witryny. Jeżeli okaże się, że dostawca usług hostingowych posiada powolne serwery, rozwiązaniem może być zmiana dostawcy. 

Hosting współdzielony stanowi najtańszą opcję, ale jednocześnie może okazać się najwolniejszym rozwiązaniem. Szczególny problemy w zakresie page speed google może dotyczyć większych witryn.

Hosting dedykowany zapewnia najlepszą kontrolę nad administracją. Serwer wykorzystywany jest jedynie pod naszą witrynę. Dedykowany hosting zapewnia nam możliwie największą prędkość. Takie rozwiązanie jest szczególnie zalecane większym firmom, posiadającym rozbudowaną ofertę.

VPS, czyli wirtualny serwer prywatny polega na tym, że wiele witryn znajduje się na pojedynczym serwerze lecz w odróżnieniu od hostingu współdzielonego, pozostają one oddzielone wirtualną barierą. Dzięki temu nie ma ryzyka, że inna witryna “zużyje” więcej zasobów.

Optymalizacja obrazów

Jednym z najszybszych i zarazem najłatwiejszych sposobów na zwiększenie prędkości ładowania się witryny jest optymalizacja obrazów. Bardzo często zdarza się, że to właśnie elementy graficzne są głównym powodem obniżenia page speed. Większe obrazy powinny być zatem optymalizowane, aby ich waga była jak najmniejsza. Jak optymalizować obrazy? Najłatwiej jest robić to za pomocą programów, takich jak GIMP lub PhotoShop. Pozwalają one na zmniejszenie wagi obrazu przy jednoczesnym zachowaniu jego jakości.

Minifikacja HTML, JavaScript i CSS

Minifikacja to proces, który polega na minimalizacji kodu w plikach internetowych. Zabieg ten sprawia, że znacząco zwiększa się szybkość ładowania się strony www. Dobrym rozwiązaniem jest zastosowanie CDN, czyli systemu dostarczania treści. Dzięki niemu minifikacja może odbywać się automatycznie.

Asynchroniczne ładowanie plików

Ładowanie asynchroniczne jest znacznie szybsze od ładowania synchronicznego. Przeglądarka internetowa w pierwszej kolejności ładuje elementy, które są na początku. Oznacza to, że ładowanie synchroniczne może wydłużyć czas ładowania się strony internetowej. Jednocześnie ładowanie asynchroniczne pozwala przeglądarce na ładowanie różnych elementów jednocześnie. Przeglądarka “nie czeka” aż poprzednie ładowanie zakończy się.

Kompresja

Kompresować można nie tylko zdjęcia, ale również pliki. Dzięki kompresji można znacznie zmniejszyć ich rozmiar, co powoduje, że transfer plików zachodzi szybciej, a tym samym zwiększa się google pagespeed, czyli prędkość strony.

Usunięcie niepotrzebnych wtyczek

Jeżeli nasza strona internetowa jest oparta o system WordPress, dobrze jest przejrzeć wszystkie aktywowane przez nas wtyczki. Jeżeli niektóre z nich nie są używane, warto jest się ich pozbyć. Wtyczki mogą bowiem obciążać serwer, co wpływa na wydłużenie czasu ładowania się strony.

AMP i PWA

Pod pojęciem AMP kryją się przyspieszone strony mobilne (ang. Accelerated Mobile Pages), natomiast PWA to aplikacje progresywne (Progressive Web Apps). Zarówno AMP, jak i PWA mogą zwiększyć prędkość ładowania się mobilnych wersji stron. Należy jednak pamiętać, że przekształcenie mobilnej wersji strony w AMP lub PWA może wiązać się dużymi kosztami oraz długim czasem wykonania.

 

Potrzebujesz pomocy w sprawdzeniu prędkości ładowania się Twojej strony internetowej? Chcesz zweryfikować dane dostarczone przez Google PageSpeed Insights? Nasza agencja interaktywna z Wrocławia sprawi, że Twoja strona www osiągnie najlepszy możliwy czas ładowania.

Podobał Ci się wpis ?

Sending
Średnia opinia
0 (0 - liczba głosów)

powiązane artykuły