Google proponuje użytkownikom rozmaite usługi, których wykorzystanie jest kluczowe między innymi w pozycjonowaniu strony internetowej. Jednym z popularniejszych serwisów, które udostępnia, jest Google Trends. Kto dokładnie powinien z niego korzystać i dlaczego warto to robić? Jak obsługiwać Google Trends, by osiągnąć oczekiwane rezultaty? Co zawiera usługa i jak zyskać na jej funkcjonalności? Sprawdź to!
Co to jest Google Trends?
Opisywana w tym artykule darmowa usługa ma służyć użytkownikom do poznawania statystyki określonych wyszukań, na podstawie których wdrożone zostaną określone działania na przykład z zakresu pozycjonowania strony internetowej. W Google Trends publikowane są informacje na temat liczby, pochodzenia, zależności od czasu i głównych regionów zapytań wpisywanych w wyszukiwarce Google. Osoba korzystająca z serwisu może więc poznać trendy w zakresie stosowania konkretnych fraz kluczowych przez użytkowników Google’a. Usługa prezentuje ogólny kierunek rozwoju w najpopularniejszej obecnie wyszukiwarce, stale monitorując wszelkie zmiany zachodzące w badanej przestrzeni.
Dla kogo przeznaczona jest usługa Google Trends?
Google Trends to narzędzie, z którego mogą korzystać między innymi organizacje prasowe wymagające anonimowego wyszukiwania interesujących użytkowników Google’a fraz kluczowych – dzięki niemu wiedzą oni, jakie są zainteresowania internautów określonymi tematami i wydarzeniami, co jest niezwykle pomocne w ich codziennej pracy. Należy jednak podkreślić, że opisywana usługa jest skierowana do szerokiej grupy odbiorców. Służy do oceny kampanii marketingowych czy po prostu aktualnych trendów w zakresie zainteresowań użytkowników sieci. Co więcej, narzędzie to jest wykorzystywane nawet w celach naukowych, co świadczy poniekąd o rzetelności prezentowanych w Google Trends wyników oraz o jego skuteczności. Bardzo często korzystają z niego również przedsiębiorcy, którzy samodzielnie dbają o zwiększenie ruchu na swojej stronie internetowej, na przykład w formie sklepu online.
Ta popularna wśród użytkowników usługa Google jest przydatna na przykład na etapie planowania działań – strategii SEO czy kampanii marketingowej. Google Trends umożliwia przygotowanie zestawienia danych, dzięki któremu wiadome będzie, kiedy przedsiębiorca może spodziewać się największego ruchu na swojej stronie internetowej, a w związku z tym – w jakim okresie otrzyma największą liczbę zamówień czy zapytań kierowanych od klientów. Wiedza z tym związana pozwala sprzedawcy usług czy towarów na przygotowanie się do zwiększonej sprzedaży. Może więc on na czas zamówić w hurtowni więcej oferowanych w swoim sklepie produktów czy zatrudnić dodatkową osobę do pomocy. Dzięki Google Trends nie będzie on zaskoczony wzmożonym zainteresowaniem jego ofertą, w związku z czym czerpać będzie z tego maksymalne korzyści, nie tracąc przy tym żadnych zdecydowanych na zakup klientów.
Oczywiście to tylko przykład, opisywana usługa pomaga też sprzedawcom usług, którzy również mogą przygotować się do tzw. sezonu w ich branży. Pamiętaj o tym, że Google Trends przydaje się przedsiębiorcom (bądź osobom planujących czy wdrażających na ich zlecenie określone działania) także wtedy, kiedy chcą oni spojrzeć na prowadzony przez siebie biznes w nieco szerszej niż zwykle perspektywie. Dzięki usłudze mogą oni przeanalizować zarówno obecne, jak i minione trendy, a to pozwala im na bardzo precyzyjne opracowanie strategii i prognoz na przyszłość.
Google Trends jest też świetnym narzędziem dla osób pracujących w content marketingu. Copywriter może sprawdzić za pomocą tej usługi, jakie tematy dotyczące konkretnej branży, na przykład cukierniczej, zyskują na popularności i na tej podstawie napisać ciekawy wpis blogowy dla swojego klienta. Choć warto przy tym pokreślić, że Google Trends nie jest przeznaczony wyłącznie dla profesjonalistów. Korzystają z niego również przedsiębiorcy, którzy samodzielnie tworzą treści na prezentujące ich towary lub usługi strony internetowe. Dzięki temu, że opisywane narzędzie jest łatwe w obsłudze, nie trzeba mieć specjalnej wiedzy czy umiejętności, by z niego korzystać.
Czy wiesz o tym, że za pomocą Google Trends możesz też odnaleźć produkt czy usługę, która zyskuje na popularności i na tej podstawie poszerzyć opracowaną przez siebie ofertę? W ten sposób można odkryć niszę, co pozwala przedsiębiorcy na zwiększenie przychodów prowadzonego przez niego biznesu. Wzbogacenie swojego asortymentu czy zestawienia oferowanych klientom usług o konkretną pozycję może okazać się absolutnym strzałem w dziesiątkę. Równie korzystne bywa zastosowanie Google Trends w celu stworzenia ciekawego posta w Social Mediach: opisywane narzędzie „podpowiada”, jakie wydarzenia cieszą się największym zainteresowaniem w ostatnim czasie, co można wykorzystać i przygotować wpis poświęcony właśnie tej tematyce (tj. konkretnemu wydarzeniu).
Jakie dane zawiera Google Trends?
Jak już wspomnieliśmy, Google Trends nie jest skomplikowany w obsłudze. Zanim jednak wyjaśnimy, jak działa opisywane narzędzie, warto podkreślić jedną, bardzo ważną kwestię. Podstawową informacją dla wszystkich osób zainteresowanych Google Trends powinno być to, że jest to usługa, dzięki której można poznać trendy w zakresie wyszukiwania fraz kluczowych w ujęciu czasowym i geograficznym. Serwis nie jest przeznaczony do prezentowania ilości wyszukań danej frazy kluczowej w bieżącym okresie, a popularność konkretnym tematów jest przedstawiana na wykresie w skali 0–100, przy czym dane te są normalizowane.
Na stronie głównej Google Trends widnieje pasek wyszukiwania, w którym można wpisać interesujące użytkownika słowa lub temat. Jest na niej przedstawiane również zestawienie wybranych fraz wraz z opisem i prezentacją graficzną informującą internautę o zainteresowaniu nimi według regionu czy podregionu, w konkretnym przedziale czasowym i z uwzględnieniem konkretnego obszaru geograficznego. Zainteresowanie frazą jest też prezentowane w ujęciu czasowym. Internauta może też sprawdzić, jakie wyszukiwania zyskiwały ostatnio popularność. Natomiast w szczegółach dotyczących konkretnej frazy przedstawione jest zestawienie podobnych tematów oraz podobnych zapytań, dzięki czemu Google Trends jest jeszcze bardziej wartościowy i pomocny dla użytkownika.
Statystki wyszukiwań w Google są więc prezentowane w ujęciu czasowym (z uwzględnieniem godzin, miesięcy i lat), według lokalizacji (z uwzględnieniem podregionu lub miasta), względem popularności, a także w zakresie podobnych zapytań. W zależności od własnych preferencji użytkownik może przyjrzeć się interesującym go szczegółom dotyczącym danej frazy. Jeżeli najedzie on kursorem myszy na wykres, na którym przestawione są trendy dotyczące konkretnego tematu, ujrzy on wartość informującą go o tym, jaka jest liczba wyszukiwań hasła w stosunku do łącznej liczby wyszukań w Google. Wartość 100 oznacza największą popularność frazy, 50 – dwukrotnie mniejszą, natomiast 0 wskazuje, że nie zebrano wystarczających danych dla danego wyszukania.
Jak obsługiwać Google Trends?
Chcąc wyszukać informacje na temat konkretnej frazy, wystarczy otworzyć Google Trends i wpisać w pasku wyszukiwania odpowiednie słowo lub wyrażenia. Warto pamiętać o możliwości zawężenia wyników, którą daje usługa. Użytkownicy mogą skorzystać z filtrów i funkcjonalności, wybierając kraj, zakres czasowy, kategorię zainteresowania i rodzaj wyszukiwarki. Po sprecyzowaniu szczegółów dotyczących konkretnej frazy Google Trends prezentuje użytkownikowi związane z nią trendy. Na tej podstawie można dokonać interpretacji i analizy przedstawionych kierunków zmian. Pamiętaj jednak – w każdym momencie możesz zmienić filtry i ponownie wyszukać dane związane z interesującym Cię tematem.