Google oferuje liczne narzędzia, które są bardzo użyteczne dla branży e-commerce. Jednym z nich jest Google Merchant Center, które umożliwia tworzenie reklam produktowych w Google Ads. Wyjaśniamy, jak założyć konto GMC oraz jak stworzyć kampanię produktową dla sklepu internetowego.
Co to jest Google Merchant Center?
Google Merchant Center (GMC) to narzędzie, dzięki któremu można tworzyć reklamy produktowe w Google Ads. Reklamy produktowe to te, które zawierają zdjęcia produktu, cenę oraz jego nazwę. Wystarczy wpisać w wyszukiwarkę Google wybrany przedmiot, a ujrzymy wiele reklam produktowych pochodzących od różnych firm. To właśnie te reklamy powstają przy wykorzystaniu GMC.
Kto powinien stworzyć konto Google Merchant Center?
Konto GMC powinien założyć każdy właściciel sklepu internetowego, który zamierza prowadzić aktywną promocję swoich produktów w sieci.
Czy założenie konta Google Merchant Center jest darmowe?
Tak, posiadanie konta w GMC jest bezpłatne. Płacimy jedynie wtedy, gdy chcemy stworzyć reklamę produktową na podstawie informacji zawartych w GMC.
Jakie są zalety posiadania konta GMC?
Czy opłaca się założyć konto Google Merchant Center? Tutaj należy sobie odpowiedzieć na pytanie, czy chcemy prowadzić kampanie reklamowe związane z produktami. Zaletą reklam produktowych jest fakt, że potencjalny klient od razu widzi cenę artykułu. Jeżeli znacznie wykracza ona poza budżet użytkownika, ten może zrezygnować z wejścia na kartę produktu. Dzięki temu przedsiębiorca nie wydaje pieniędzy na kliknięcia, które się nie zwracają. Dlatego właśnie w wielu przypadkach, reklama produktowa jest efektywniejsza niż standardowa reklama w wyszukiwarce.
Odpowiednio wdrożona kampania produktowa pozwala wyróżnić się na tle konkurencji, co może pomóc zwiększyć zyski.
Google Merchant Center, a Google Shopping
Google Shopping to marketplace, gdzie można obejrzeć oferty produktów bezpośrednio z poziomu wyszukiwarki. Jednak aby produkty pojawiły się w wynikach wyszukiwarki, muszą najpierw zostać wprowadzone do Google. Czynność tą można natomiast wykonać poprzez Google Merchant Center. Google Shopping pobiera bowiem informacje ze sklepów internetowych korzystających z Google Ads
Jak założyć konto Google Merchant Center?
Krok po kroku wyjaśniamy, jak stworzyć konto w Google Merchant.
1. Utworzenie konta Google
Przede wszystkim musimy posiadać konto Google. Po jego założeniu, należy wejść na stronę Google Merchant Center. Wyświetli się ona jako pierwsza w wyszukiwarce po wpisaniu takiej właśnie frazy. Następnie wybieramy przycisk Rozpocznij.
2. Podstawowe informacje dotyczące firmy
Wpisujemy dane firmy, a także określamy, gdzie klienci mają płacić za zakupy. Wybieramy także narzędzia, z których już korzystamy.
Jak skonfigurować konto Google Merchant?
Szczegóły firmy
W tym miejscu należy wpisać dokładny adres firmy. Poniżej znajduje się także pole z numerem telefonu. To właśnie ten numer telefonu zostanie wykorzystany do weryfikacji. W ten sposób Google sprawdzi, czy jesteśmy właścicielem firmy. Dlatego musimy zwrócić szczególną uwagę na poprawność wpisywanych cyfr.
Weryfikacja strony internetowej
Konieczne jest zweryfikowanie adresu swojej witryny oraz zgłoszenie do niej prawa. Istnieją dwa główne sposoby weryfikacji.
- Dodanie tagu HTML
Należy skopiować tag wygenerowany przez Google, a następnie wkleić go do kodu HTML na stronie głównej witryny w sekcji <head>. Warto jest najechać myszką na Zobacz przykład, gdzie Google pokazuje, w jaki sposób należy wykonać tą czynność.
- Przesłanie pliku HTML
Najpierw należy pobrać plik HTML, a następnie przesłać go na własną stronę internetową. Na końcu trzeba potwierdzić przesyłanie.
Inne metody to weryfikacja za pomocą Menedżera Tagów Google oraz weryfikacja poprzez Google Analytics. Natomiast dwie pierwsze, wyżej opisane sposoby, są szczególnie rekomendowane przez Google i sprawdzają się w zdecydowanej większości sprzedawców.
Konfiguracja dostawy
W następnym kroku należy uzupełnić dane związane z dostawą zamówienia. Można wybrać kraje na terenie których dostarczamy produkty oraz walutę. Kolejne rubryki dotyczą czasu obsługi zamówienia, przewozu oraz ostatecznego terminu składania zamówienia. Należy także określić, w jakich dniach realizowana jest dostawa. Google informuje, że przewidywany czas dostarczenia zamówienia jest obliczany na podstawie czasu złożenia zamówienia, czasu obsługi zamówienia oraz czasu przewozu.
Dodawanie produktów do Google Merchant Center
Produkty można dodawać pojedynczo lub zbiorczo.
- Pojedyncze dodawanie produktów
W ten sposób można ręcznie dodawać każdy produkt po kolei. Należy uzupełnić informacje, takie jak kraj sprzedaży, nazwa produktu, marka, opis, zdjęcie, link do strony docelowej, cena czy dostępność.
Identyfikator produktu to seria cyfr lub liter, które identyfikują produkt. Pamiętajmy o tym, że jeżeli produkt posiada numer GTIN lub MPN, trzeba uzupełnić takie informacje. W innym przypadku produkty mogą zostać niezatwierdzone.
Miejsca docelowe w których będą wyświetlać się Twoje produkty – w kampaniach produktowych w wyszukiwarce (opcja ta może nie pojawić się, jeżeli dopiero konfigurujemy konto i nie połączyliśmy go jeszcze z Google Ads) oraz/lub w miejscach dla bezpłatnych informacji (free listings) o czym piszemy niżej.
- Zbiorcze dodawanie produktów
W przypadku szerokiej oferty sklepu, produkty można dodawać także zbiorczo. Jest to z pewnością duża oszczędność czasu. W tym celu należy wybrać sposób przesyłania plików danych.
Arkusze Google – dane produktów będą aktualizowane bezpośrednio w arkuszu Google. Wszelkie zmiany zachodzą wówczas automatyczne.
Zaplanowane pobieranie – należy wskazać odstępy czasu, w jakich Google ma pobierać informacje z witryny z pliku danych.
Rozwijając opcję Więcej informacji przy wybranej metodzie, wyświetla się strona Google Pomoc ze szczegółowymi poradami i wyjaśnieniami.
Zasady Google
Chociaż regulaminy i zasady najczęściej są pomijane, warto jednak chociaż pobieżnie zapoznać się z informacjami, jakie ma dla nas Google. Dzięki temu łatwiej będzie nam uniknąć sytuacji, w której nasze produkty nie zostały zatwierdzone i nie wyświetlają się w kampanii. Należy pamiętać, że reklamy określonych rodzajów produktów mogą wiązać się z naniesieniem pewnych ograniczeń przez Google.
W przypadku odrzucenia produktów warto jest przejrzeć Zasady Google, a także forum pomocy, a następnie skontaktować się z doradcami Google Merchant Center.
Jak połączyć konto Google Merchant Center z Google Ads?
Zanim rozpoczniemy tworzenie kampanii, musimy zintegrować Google Merchant Center z Google Ads. W tym celu należy odszukać u góry strony na koncie GMC ikonę koła zębatego. Następnie wchodzimy w Ustawienia – Połączone konta. Wybieramy opcję Połącz konto, a następnie wpisujemy identyfikator konta Google Ads i wysyłamy zaproszenie. Wówczas wchodzimy na Google Ads i akceptujemy zaproszenie.
Jak włączyć opcję reklamy produktowe w Google Merchant Center?
Warto jest zwrócić szczególną uwagę na zakładkę Rozwój i Zarządzaj programami. Tu nie tylko możemy skonfigurować funkcję wyświetlania kampanii produktowych, ale także włączyć inne opcje, jak na przykład te związane z remarketingiem. Co więcej, w zakładce Rozwój znajdziemy także podpowiedzi, dzięki którym zwiększymy efektywność działań w e-commerce.
Po przejściu do zakładki Zarządzaj programami, musimy uzupełnić brakujące informacje, które mogą dotyczyć firmy, sposobu dostawy czy formy płatności, jeżeli nie została ona ustalona poprzez Google Ads. Warto mieć na uwadze to, że opcja podatków dotyczy podatku od sprzedaży w Stanach Zjednoczonych. Nie należy używać jej w przypadku innych podatków, takich jak VAT czy podatek importowy
Jak uruchomić kampanię produktową w Google Ads?
Jeżeli konto GMC zostało połączone z Google Ads, a dodane przez nas produkty na Google Merchant Center zostały już zatwierdzone, możemy przystąpić do kolejnego etapu, czyli tworzenia kampanii produktowej.
W tym celu należy zalogować się na konto Google Ads, a następnie wybrać opcję Kampanie i za pomocą plusa (+) dodać nową. Jako cel kampanii, wskazujemy sprzedaż. Ważne jest, aby przy wyborze typu kampanii, wybrać kampanię produktową.
Następnie musimy zdecydować, czy chcemy utworzyć standardową kampanię produktową, czy kampanię Performance Max. Ten drugi rodzaj kampanii stanowi nowocześniejszą wersję dawnej kampanii inteligentnej.
Kampania produktowa standardowa czy Performance Max?
Co charakteryzuje kampanie produktowe Performance Max? Według Google, tego typu kampanie mają zastąpić kampanie displayowe, wideo i standardowe produktowe. Cechuje je pełna automatyzacja. Reklamy produktowe Performance Max wyświetlają się użytkownikom zarówno w sieci wyszukiwania, jak i w sieci reklamowej, You Tube czy na Google Maps. W przypadku tego rodzaju kampanii produktowych, jako strategię ustalania stawki, możemy wybrać maksymalizację liczby konwersji lub maksymalizację wartości konwersji. Jakie są zalety reklam produktowych Performance Max? Google zwraca szczególną uwagę na większą skuteczność oraz wzrost liczby konwersji w porównaniu do kampanii inteligentnej.
Czy kampanie produktowe Performance Max rzeczywiście są bardziej skuteczne? Na ten moment, biorąc pod uwagę, że jest to nowe rozwiązanie, trudno jest jeszcze jednoznacznie ocenić ich poziom efektywności.
Czym w takim razie charakteryzuje się standardowa kampania produktowa? Standardowa kampania pozwala stosować zarówno ręczne, jak i automatyczne strategie ustalania stawek, podczas gdy kampanie Performance Max korzystają wyłącznie z automatycznego określania stawek. Reklamy produktowe standardowe tworzymy ręcznie, możemy ustawiać metodę wyświetlania czy wybierać urządzenia na których reklamy będą wyświetlane.
W przypadku reklam inteligentnych, większość czynności odbywa się automatycznie. Dlatego reklamy Performance Max mogą sprawdzić się wtedy, gdy nie posiadamy dużego doświadczenia w prowadzeniu kampanii produktowych. Należy jednak pamiętać, że skoro kampanie Performance Max w tak dużym stopniu bazują na algorytmie Google oraz na systemach uczących się, musimy dostarczyć im dużo wartościowych danych, aby okazały się skuteczne.
Gdzie Google wyświetla bezpłatne informacje o reklamie (free listings)?
Podczas dodawania produktów w GMC, mamy możliwość wyboru miejsca docelowego. Jedną z opcji jest free listings. Co to takiego? Free listings oznacza bezpłatne wyświetlanie produktów w Google. Gdzie jednak nasze produkty będą pokazywać się użytkownikom? W różnych usługach Google, takich jak You Tube, Zakupy, wyszukiwarka Google, Grafika Google czy Obiektyw Google.
Google jednak nie gwarantuje, że produkty będą wyświetlać się, ponieważ jest to zależne od treści wyszukiwanych przez klientów.
Jak zwiększyć szanse na to, że produkty będą ukazywać się w Google? Należy przestrzegać zasad dotyczących wyświetlania produktów w bezpłatnych informacjach, określić zasady dostawy i zwrotów, a także pamiętać o regularnym aktualizowaniu przesyłanych informacji. Wszystkie zalecenia Google odnośnie free listings znajdziemy na stronie pomocy Google.
Czy warto zakładać konto w Google Merchant Center?
Jeżeli tylko działamy w e-commerce, zdecydowanie warto jest uwzględnić promocję własnego sklepu internetowego za pomocą GMC. Jak już zostało wspomniane wcześniej, reklama produktowa pozwala nam zaoszczędzić poprzez eliminację niechcianych kliknięć. Otrzymujemy bowiem tylko kliknięcia od klientów, którzy są realnie zainteresowani zakupem produktu, znając już jego cenę.
Reklamy produktowe wyświetlają się w miejscu, które jest doskonale eksponowane, nad linkami sponsorowanymi. Co więcej, zdjęcie produktu już na starcie przyciąga uwagę potencjalnych klientów. Kampanie produktowe to doskonała opcja dla wszystkich tych, którzy chcą jak najlepiej wyróżnić ofertę sklepu internetowego.
Założenie konta GMC otwiera przed nami nowe możliwości. Obecnie coraz więcej firm z branży e-commerce wykorzystuje reklamy produktowe do promocji swojego sklepu internetowego. Brak obecności naszych produktów wśród innych marek, może spowodować przejście klientów do konkurencji.