blog

Jak działa agencja marketingowa?

Ten post zawiera 1862 słów i 11928 znaków.
Przeczytanie tego posta zajmuje około 8 minut.

Z usług agencji marketingowej może skorzystać każda firma, bez względu na to, czy dopiero rozpoczyna swoją działalność, czy istnieje na rynku od wielu lat. Jakie są korzyści z wdrożenia działań marketingowych w sieci? Zwiększenie sprzedaży, zyskanie nowych klientów oraz zdobycie większej rozpoznawalności marki to główne zalety skutecznego marketingu internetowego. W celu osiągnięcia jak najlepszych efektów, warto nawiązać współpracę z agencją marketingową. Doświadczeni specjaliści będą w stanie dobrać najlepsze dla naszego biznesu rozwiązanie.

Czym jest agencja marketingowa?

Firma, której zależy na rozwoju, pozyskaniu nowych klientów, jak i zwiększeniu sprzedaży, powinna opracować właściwą strategię marketingową. Kampanie reklamowe w Internecie czy aktywne prowadzenie konta firmowego w Social Mediach to niektóre rozwiązania, które są w stanie sprawić, że w naszym sklepie internetowym znacząco zwiększy się ruch. Jednak, aby rzeczywiście tak się stało, każde działanie należy starannie zaplanować. Stworzenie chwytliwego tekstu, przyciągającej wzrok grafiki czy określenie właściwej grupy docelowej to kluczowe elementy, które mogą zadecydować o naszym sukcesie lub jego braku.

Marketing internetowy to jednak znacznie więcej. Nie wszystkie działania, które chcemy wdrożyć, mogą sprawdzić się w przypadku naszego biznesu. Co więcej, czasami będziemy potrzebować specjalistycznych narzędzi. Jeżeli tylko mamy czas oraz chęci do zdobywania wiedzy i umiejętności w zakresie online marketingu, możemy oczywiście samodzielnie podjąć się części lub wszystkich działań. Jednak w większości przypadków nie mamy takiej możliwości ze względu na inne obowiązki, które związane są z prawidłowym funkcjonowaniem firmy. To właśnie wówczas możemy zatrudnić agencję marketingową, która po przeprowadzeniu dokładnej analizy, zaproponuje nam wdrożenie konkretnych działań, dopasowanych do charakteru naszego biznesu.

Agencja marketingowa a agencja reklamowa

Zdarza się, że obie te nazwy są ze sobą mylone. Dlatego warto poznać różnice między agencją marketingową, a agencją reklamową. Czym zajmuje się agencja reklamowa? Jak sama nazwa na to wskazuje, projektowaniem oraz realizacją zarówno pojedynczych reklam, jak i całych kampanii reklamowych. Natomiast agencje marketingowe oferują szerszy zakres usług. Zajmują się więc nie tylko reklamą, ale również content marketingiem, obsługą kanałów Social Media, copywritingiem, brandingiem oraz wieloma innymi działaniami.

Analiza i zaplanowanie strategii działań

Jak działa agencja marketingowa? Wszystko zaczyna się od pozyskania szczegółowych informacji na temat naszej firmy, a także jej całego otoczenia. Niezwykle istotne jest poznanie konkurencji, grupy docelowej do której skierowana jest dana oferta oraz ogólnej sytuacji naszej branży. Agencja marketingowa musi także poznać cel i misję naszej działalności. Zrozumienie charakteru firmy oraz wartości, którymi się kierujemy, pozwala zaplanować strategię, która będzie spójna z kreowanym przez nas wizerunkiem.

W jaki sposób agencja marketingowa zdobywa informacje na temat firmy? Doskonałym ich źródłem jest brief, który najczęściej przybiera postać formularza umieszczonego na stronie internetowej danej agencji marketingowej. Co zawiera brief? Pytania związane z naszą firmą, klientami, konkurencją oraz działaniami, które chcielibyśmy, aby zostały wdrożone przez agencję. Musimy oszacować, jaką część budżetu chcemy przeznaczyć na konkretne zlecenie, a także jakich efektów się spodziewamy i jaki termin przewidujemy na osiągnięcie określonych rezultatów.

W następnym kroku, odbywamy rozmowę z osobą reprezentującą wybraną przez nas agencję marketingową. To wtedy możemy otrzymać wstępne propozycje działań. To także doskonały moment na zadawanie wszelkiego rodzaju pytań oraz wyjaśnienie wątpliwości. Podczas rozmowy dowiadujemy się, na ile nasze oczekiwania są możliwe do zrealizowania przy zaproponowanym wcześniej budżecie. Ponadto, przedstawiane są nam warunki umowy oraz inne istotne informacje, takie jak sposób kontaktu czy to, jak często i w jakiej formie będziemy otrzymywać raporty dotyczące zrealizowanych czynności oraz osiągniętych rezultatów.

W kolejnym kroku, po zaakceptowaniu ustalonej wspólnie strategii działań, podpisujemy umowę. Tutaj warto zwrócić szczególną uwagę na okres wypowiedzenia, który nie powinien być zbyt długi.

Jakie usługi oferuje agencja marketingowa?

  • Social Media

Prowadzenie firmowego konta na Facebooku lub Instagramie to zadanie wymagające zaangażowania, ale także poświęcenia czasu na stworzenie tekstu oraz grafiki. Do tego może dochodzić organizowanie konkursów dla obserwujących, wstawianie relacji czy ogólne działania mające na celu zwiększanie zasięgu. Agencję marketingową tworzą osoby zajmujące się na co dzień Social Media oraz obserwujące na bieżąco zmieniające się trendy na Facebooku czy Instagramie.  

  • Kampanie reklamowe

Kampanie Google Ads bądź Facebook Ads to sposób na szybkie dotarcie do nowych odbiorców. Jednak, aby rzeczywiście zainteresowali się daną ofertą, reklama musi być atrakcyjna i chwytliwa. Specjaliści z agencji marketingowej tworzą teksty, grafikę oraz wybierają określoną grupę docelową, dzięki czemu nasza firma ma szansę stać się rozpoznawalna.

  • Pozycjonowanie strony internetowej

Agencje marketingowe zazwyczaj mają w swojej ofercie działania z zakresu SEO. Pozycjonowanie strony internetowej obejmuje czynności, które mają na celu podwyższenie pozycji witryny w wyszukiwarce Google. Dlaczego ma to tak duże znaczenie? Użytkownicy Internetu najczęściej wybierają strony internetowe, które znajdują się na szczycie listy w wynikach wyszukiwania.

  • Content Marketing

Tworzenie artykułów na bloga firmowego czy opisów produktów to czynności, które zdecydowanie wymagają poświęcenia większej ilości czasu. Co więcej, należy pamiętać o odpowiednim doborze słów kluczowych, dzięki którym nasza strona internetowa ma szansę stać się widoczna w wyszukiwarce internetowej. Agencje marketingowe oferują teksty na zamówienie, a także inne usługi związane z marketingiem treści, który stanowi istotny fundament każdej strony internetowej oraz sklepu online.

  • E-mail marketing

Gromadzenie adresów e-mail, a następnie przesyłanie odpowiednich wiadomości do określonych osób, to działania, które pozwolą nam zbudować długotrwałe relacje z naszymi klientami. Co może znajdować się w takiej wiadomości? Informacje o promocjach, newsletter, spersonalizowany rabat lub ankieta, która pozwoli poprawić jakość naszych usług.

  • Marketing wirusowy

Zaciekawienie odbiorcy na takim poziomie, aby chciał przekazać dalej informację powiązaną z naszą firmą, stanowi nie lada wyczyn. Taką informacją może być śmieszne zdjęcie, mem, filmik czy ciekawa historia. Kreatywny zespół agencji marketingowej jest w stanie sprawić, że nasza marka stanie się „hitem” Internetu.

Etapy współpracy z agencją marketingową

Należy pamiętać, że każda agencja marketingowa ma wypracowany własny styl pracy, który opiera się na zebranym przez lata doświadczeniu. Niemniej jednak, główne etapy współpracy z agencją marketingową, wyglądają zazwyczaj bardzo podobnie.

1. Sporządzenie briefu

Pierwszy etap wymaga od klienta znacznego zaangażowania. Na samym początku musimy bowiem wypełnić tzw. brief, czyli formularz bądź dokument zapisany w programie tekstowym, takim jak Microsoft Word, a rzadziej lista pytań na stronie internetowej agencji marketingowej na które należy odpisać poprzez wiadomość e-mail. Czym jest brief? Jest to spis pytań, które są związane z naszą firmą. Najważniejsze z nich dotyczą powodu dla którego chcemy skorzystać z usług agencji marketingowej oraz celów, które chcielibyśmy osiągnąć. Ponadto, pytania zwykle odnoszą się także do aktualnej sytuacji firmy, wdrożonych wcześniej działań wraz z ich efektami, do konkurencji oraz naszych oczekiwań odnośnie współpracy z agencją marketingu online.

2. Analiza aktualnej sytuacji

Na podstawie przesłanego briefu, agencja marketingowa sprawdza aktualny stan naszej strony internetowej. Często bowiem okazuje się, że już sama strona www wymaga wielu poprawek, zarówno pod względem technicznym, jak i merytorycznym. Agencje marketingowe mogą wdrożyć działania z zakresu SEO, takie jak zmiana treści na stronie internetowej, zadbanie o prawidłową strukturę strony www czy rozwijanie aspektów związanych z link building. To, w jakim stanie jest nasza strona internetowa, może mieć duże przełożenie na liczbę kupujących. Jeżeli strona www nie jest intuicyjna i przejrzysta, a ponadto wolno się ładuje, możemy być pewni, że potencjalni klienci będą chcieli szybko ją opuścić.

3. Rozmowa

To niezwykle ważny etap nawiązywania współpracy z agencją marketinu online. To właśnie wtedy obie strony są w stanie lepiej się poznać. Chociaż brief powinien zostać wypełniony jak najstaranniej i w taki sposób, aby zawrzeć wszystkie bardziej i mniej istotne informacje, spotkanie – w twarzą w twarz lub online – stanowi doskonałą okazję do tego, aby podsumować wszystkie nasze potrzeby oraz oczekiwania, ale także opowiedzieć o własnych obawach i doświadczeniach. Z pewnością jest to najlepszy moment na zadawanie różnego rodzaju pytań. O co warto spytać agencję marketingową? Między innymi o sposób pracy, o to, jak często będziemy otrzymywać raport przedstawiający wdrożone działania oraz ich efekty, o okres wypowiedzenia (który nie powinien być długi), sposób rozliczenia czy o to, kto będzie odpowiedzialny za wdrożenie działań oraz za kontakt z nami. Rozmowa z agencją marketingową to także świetna okazja, aby zobaczyć, czy już na starcie wybrana przez nas firma wykazuje zaangażowanie i chęć pomocy.

4. Strategia

Na podstawie zgromadzonych informacji oraz przeprowadzonych analiz, w tym rozeznania w branży, w której funkcjonuje nasza firma, agencja marketingowa układa strategię, która ma na celu osiągnięcie określonych skutków. Zdarza się, że oczekiwania klientów są zbyt wygórowane w porównaniu do czasu, podczas którego cele mają zostać osiągnięte. Dobra agencja marketingowa nie będzie jednak obiecywać nierealnych efektów. Strategia powinna zawierać działania, które mają zostać wdrożone w najbliższym czasie, jak i tym późniejszym. Jeżeli mamy wątpliwości co do któregoś punktu planu, warto niezwłocznie zakomunikować swoje obawy. Profesjonalna agencja marketingowa udzieli rzeczowej odpowiedzi na każde z naszych pytań.

Na co zwrócić szczególną uwagę w trakcie współpracy z agencją marketingową?

Niezwykle ważnym elementem udanej współpracy jest efektywna komunikacja. Powinna ona jednak działać w obie strony. Oznacza to, że nie tylko agencja musi regularnie informować nas o postępach działania, ale także my powinniśmy w miarę szybko odpowiadać na maile, w których specjaliści mogą proponować wdrożenie nowego rozwiązania, które przyspieszy osiągnięcie zamierzonych efektów. Czasami także zdarzają się sytuacje nieprzewidziane. Dlatego też warto odbierać telefony od agencji lub przynajmniej oddzwonić jak tylko będziemy już dostępni. Współpraca powinna opierać się na jasnych zasadach. Dotyczy to zarówno podpisywanej umowy, jak i ustalenia przejrzystej dla nas strategii działań. Ważnym aspektem jest kontrolowanie efektów. Jeżeli przez dłuższy czas są one znikome, może to świadczyć o braku zaangażowania ze strony agencji marketingowej.

Podobał Ci się wpis ?

Sending
Średnia opinia
0 (0 - liczba głosów)

powiązane artykuły