blog

Google Tag Manager dla WordPress — co to jest i jak zainstalować?

Ten post zawiera 1241 słów i 7953 znaków.
Przeczytanie tego posta zajmuje około 6 minut.

Zastanawiasz się, czym jest Google Tag Manager oraz dlaczego warto zainstalować go na własnej stronie internetowej WordPress? Sprawdź, jakie korzyści płyną ze stosowania Google Tag Menedżera oraz w jaki sposób — krok po kroku — wdrożyć GTM na stronie internetowej WordPress.

Czym jest Google Tag Manager?

Google Tag Manager (GTM), czyli menedżer tagów Google to narzędzie, które jest przydatne dla właścicieli stron internetowych. Dzięki niemu możemy obserwować zachowanie użytkowników w witrynie. GTM dostarcza wiele wartościowych danych, które można wykorzystać podczas optymalizacji kampanii reklamowej, jak i samej strony internetowej. Co więcej, wnioski płynące ze statystyk, pomogą w lepszym dopasowaniu oferty do naszej grupy docelowej.

Do czego potrzebny jest Google Tag Manager?

Google Tag Manager służy do zarządzania tagami (skryptami), które są umieszczone na stronie internetowej. Wśród nich można wyróżnić tag śledzenia konwersji w reklamach Google Ads, Google Analytics czy piksel Facebooka. Menedżer Tagów Google pozwala również instalować nowe tagi bez konieczności zlecania tego zadania programistom. Dzięki GTM nie ma potrzeby ręcznego umieszczania tagów na stronie internetowej. Wystarczy zaimplementować kod GTM i za jego pośrednictwem wdrażać kolejne tagi. Za pomocą Google Tag Menedżera możemy dodawać tagi, usuwać je oraz modyfikować. Wszystko po to, aby otrzymać przydatne dane ze strony internetowej, obserwować źródła ruchu oraz podnosić konwersje.

Dlaczego warto korzystać z Google Tag Managera?

Google Tag Menedżer posiada wiele zalet. Poniżej wypisaliśmy najważniejsze korzyści z korzystania z GTM.

Możliwość implementacji tagów bez pomocy programisty

Konieczność zlecenia jakiegokolwiek zadania programiście może wiązać się z dłuższym czasem oczekiwania oraz dodatkowymi kosztami. Korzystanie z GTM ma tę przewagę, że jesteśmy w stanie samodzielnie wdrożyć skrypty. Chcesz wdrożyć kampanię remarketingową w Google Ads? Dzięki Menedżerowi tagów możesz zrealizować swoje zamierzenie od A do Z, bez pomocy specjalisty IT.

Łatwe zarządzanie tagami

GTM przechowuje wszystkie informacje na temat tagów w jednym panelu administratora. Dzięki temu mamy stały wgląd w to, które tagi uruchamiane są na jakich podstronach oraz na jakich warunkach. Jeżeli pojawi się taka potrzeba, możemy w prosty i szybki sposób edytować ustawienia.

Szybki eksport i import kontenerów

Jeżeli posiadamy wiele stron, na których chcemy wdrożyć zbliżony schemat tagów oraz śledzenia, dzięki menedżerowi tagów Google, zaoszczędzimy sporo czasu. Jesteśmy w stanie w szybki sposób zaimportować zestaw tagów zaimplementowanych na jednej stronie internetowej na nowe konto. Oznacza to, że nie musimy tworzyć od podstaw nowego kontenera ze skryptami.

Gotowe reguły śledzenia zdarzeń

Jedną z najważniejszych zalet Google Tag Managera jest to, że nie ma potrzeby tworzenia skomplikowanych skryptów, ponieważ GTM zawiera gotowe reguły. To właśnie między innymi dlatego jest tak prosty w użyciu. Reguły pozwolą nam obserwować na przykład czas, jaki potencjalni klienci spędzają na naszej stronie internetowej.

Gotowe zmienne Google Tag Managera

GTM posiada wiele wbudowanych zmiennych, dzięki czemu możemy szybciej skonfigurować tagi oraz śledzenie. Menedżer pomaga nam zbierać informacje dotyczące zachowania użytkowników, m.in. kliknięte adresy url, adres strony odsyłającej czy ścieżkę strony.

Szybsze ładowanie strony internetowej

Dłuższy czas ładowania się strony internetowej sprawia, że użytkownicy rezygnują z zapoznania się z ofertą. GTM pozwala zachować porządek w tagach. Co więcej, wspiera w systematycznym usuwaniu tych, które nie są już potrzebne. Dodatkowo tagi mogą ładować się asynchronicznie, co skraca czas ładowania się strony internetowej.

Struktura konta GTM

Struktura konta Gogole Tag Manager. Konto, kontenery, tagi i reguły.

Konto w Google Tag Manager jest złożone z kontenerów. W każdym kontenerze znajdują się tagi, reguły oraz zmienne.

Kontenery to kody, które są implementowane na stronie internetowej. To dzięki nim można połączyć strony www z Google Tag Managerem. Kontenery składają się z tagów, czyli skryptów, reguł oraz zmiennych.

Tagi (skrypty) umożliwiają przesyłanie danych ze strony. Za ich pomocą możemy instalować konkretne narzędzia na stronach internetowych oraz zmieniać określone elementy.

Reguły monitorują stronę internetową w odniesieniu do wybranych typów zdarzeń. Takim zdarzeniem może być przesłanie formularza kontaktowego, kliknięcie określonego przycisku czy wyświetlenie danej podstrony. W przypadku zaistnienia takiego zdarzenia, reguła uruchamia tag.

Natomiast zmienna odpowiada wartości, która będzie ulegać zmianie, m.in. nazwie produktu czy cenie.

Jak zainstalować Google Tag Managera na stronie internetowej WordPress?

Przede wszystkim musisz posiadać konto Google, czyli mieć założoną pocztę w popularnym Gmailu. Pierwszym krokiem jest przejście na stronę internetową Google Tag Manager.

Następnie musisz dodać konto. W tym celu należy uzupełnić formularz z informacjami na temat witryny.

Na ekranie wyświetli się kod, który jest potrzebny do instalacji Google Tag Managera na Twojej stronie internetowej WordPress. Możesz skopiować kod i podesłać go programiście, aby wkleił go w odpowiednich miejscach witryny lub wybrać prostszą opcję, jaką jest samodzielna instalacja dedykowanej wtyczki WordPress. Dzięki tej możliwości nie musisz korzystać z niczyjej pomocy. Wystarczy, że zainstalujesz wtyczkę Google Tag Manager poprzez panel administratora w WordPressie. Po instalacji przejdź do zakładki Ustawienia, a następnie Google Tag Manager.

W polu Google Tag Manager ID musisz wpisać identyfikator. W tym celu wróć do Google Tag Menedżera i skopiuj kod znajdujący się w prawym górnym rogu. Wklej go w pole GTM ID w WordPressie. Gotowe!

Po instalacji warto sprawdzić, czy poprawnie zrealizowaliśmy to zadanie. W związku z tym, gdy dodasz tag do kontenera, wciśnij przycisk Podgląd. Znajduje się on w prawym górnym rogu. Następnie kliknij Start. Okno podsumowania powinno wyglądać w ten sposób:

FAQ: Google Tag Manager a strony internetowe WordPress

Czy Google Tag Manager jest darmowy?

Tak! To wspaniałe narzędzie, dzięki któremu jesteśmy w stanie zdobyć wiele cennych informacji na temat zachowania naszych klientów, jest w zupełności darmowe. Wystarczy, że posiadamy konto Google. Założenie konta Google również jest bezpłatne.

Czy Google Tag Menedżer wpływa na szybkość ładowania się stron internetowych?

Ilość dodawanych tagów nie powoduje spowalniania strony internetowej. GTM ładuje tagi asynchronicznie. Wdrożenie skryptów nie wpływa na prędkość ładowania się stron internetowych.

Czy jestem w stanie samodzielnie zainstalować GTM na stronie internetowej WordPress?

Jak najbardziej! Istnieje kilka sposobów instalacji menedżera tagów na stronach internetowych. Niektóre z nich mogą wymagać skorzystania z pomocy programisty. Natomiast nawet jeżeli nie posiadasz doświadczenia w zakresie IT, jesteś w stanie samodzielnie wdrożyć GTM na stronie internetowej. Wystarczy, że skorzystasz ze specjalnej wtyczki, którą pobierzesz w kokpicie administratora WordPress.

Po co mam instalować Google Tag Menedżera na mojej stronie internetowej?

GTM pozwala instalować różnego rodzaju tagi bez konieczności zlecania tego zadania programistom. Mogą to być tagi związane z Google Analytics, pikselem Facebooka czy śledzeniem konwersji Google Ads. Menedżer tagów Google pozwala obserwować interakcję użytkowników ze stroną internetową. Do takich interakcji możemy zaliczyć kliknięcia, wyświetlenia lub wypełnienie formularza. Zgromadzone dane pomogą nam poznać zachowanie potencjalnych klientów.

Podobał Ci się wpis ?

Sending
Średnia opinia
2.33 (3 - liczba głosów)

powiązane artykuły

Zobacz, co jeszcze możemy dla Ciebie zrobić