blog

9 kroków dobrego UX w projektowaniu sklepów internetowych

Ten post zawiera 1207 słów i 7899 znaków.
Przeczytanie togo posta zajmuję około 5 minut.

Zdarzyło Wam się mieć w rękach źle poskładaną publikację, prawda? Zbyt szerokie kolumny tekstu, wąskie marginesy, mało światła między wierszami i dookoła treści. No dramat! A jeśli książka ma Wam posłużyć do celów naukowych, to przydałyby się inne ułatwienia w poruszaniu się po tekście, aby szybko i sprawnie zdobyć pożądane informacje.

Wczytywanie się w kiepsko złożoną publikację jest męczące, a jeśli brakuje elementów nawigacyjnych, np. indeksów pojęć albo sensownie rozwiązanej kwestii prezentowania przypisów, to bardzo prawdopodobne, że szybko porzucicie czytaną książkę i poszukacie czegoś innego.

Gdyby potraktować strony internetowe jak publikacje tradycyjne, zauważymy, że bez dobrego układu i nawigacji po treści, czytelność drastycznie spada, a odbiorca szybko się męczy i w efekcie porzuca to, co czytał.

Praca nad dobrym projektem strony internetowej zaczyna się na długo przed tym, zanim deweloper zacznie pisać kod.

Zadbanie o dobry UX w tworzeniu strony to pierwszy krok do sprawienia, że użytkownik zechce pozostać dłużej na naszej stronie i znacznie większa szansa na to, że zrealizuje zakładane przez nas cele.

Przedstawiamy Wam 9 kroków dobrego user experience w projektowaniu webowym na przykładzie tworzenia sklepu internetowego.

1. ANALIZA

Dobry projekt sklepu internetowego trzeba przemyśleć i to od tego etapu zależy powodzenie przyszłych decyzji, jakie podejmiemy.

3 kluczowe elementy analizy:

    • Konkurenci. Kim są? – w tym wypadku musimy mieć rozeznanie w podobnych biznesach e-commerce i wyłonić ich mocne oraz słabe strony oraz odpowiedzieć na pytanie jak chcemy z nimi konkurować.
    • Cele – określamy, co jest naszym głównym celem biznesowym oraz opracowujemy sposób mierzenia wyników, a oprócz tego wyłaniamy inne cele okołobiznesowe obejmujące obszary wartości, jakimi cechuje się nasza marka i jak chcemy przedstawiać się klientom, a także cele związane z budowaniem zaangażowanej społeczności wokół marki.
    • Potencjał i ograniczenia – określenie tego, co mamy do dyspozycji już na początku, sprawia, że możemy bardziej efektywnie wykorzystać potencjał bez dodatkowych inwestycji na etapie początkowym. Na tym etapie dostrzegamy także ograniczenia, z jakimi będziemy się mierzyć, aby optymalnie dostosować strategię utworzenia sklepu.

2. SYLWETKI KLIENTÓW, CZYLI PERSONY

Stworzenie wiarygodnych sylwetek klientów, do których będziemy kierować usługę lub produkt to ważny etap, pozwalający wczuć się w rzeczywistą postać i wyobrazić sobie jej motywacje zakupowe, preferencje, sposób myślenia i możliwe zachowania zakupowe podczas odwiedzania naszego sklepu. Persony, które stworzymy, powinny być oparte o przeprowadzone wcześniej badania UX oraz o analizę informacji o profilu klienta sklepów konkurencyjnych.

3. KONCEPCJA SKLEPU INTERNETOWEGO

Na tym etapie konieczne jest stworzenie pomysłu na rozwiązania e-commerce, jakie będziemy stosować w przypadku naszego sklepu. Popełnienie błędów na tym etapie może skutkować szeregiem innych błędów w dalszym procesie tworzenia. Aby zminimalizować ryzyko ponoszenia dodatkowych kosztów związanych z naprawianiem błędnych rozwiązań, warto zastanowić się nad modelem biznesowym, funkcjonalnościami sklepu oraz sposobami na pozycjonowanie się na rynku.

4. ŚCIEŻKI ZAKUPOWE

Nadrzędnym celem każdego właściciela strony jest poprowadzenie użytkownika za rękę w taki sposób, aby pozostał na stronie jak najdłużej i zrealizował zakładane przez właściciela strony cele. W tym przypadku celem będzie sfinalizowanie transakcji. Aby to się udało, musisz pamiętać o paru elementach sklepu, dzięki którym oferta będzie zawsze aktualna i atrakcyjna dla klienta.

    • Wyróżnienia przecen produktów – zastosowanie kolorów i przekreśleń to prosty trik, ale bardzo efektywny w osiąganiu celu sprzedażowego. Pokazujemy klientowi nową wartość w jaskrawy sposób, pozostawiając widoczną starą cenę pod przekreśleniem, aby nie było wątpliwości, ile można zaoszczędzić.
    • Opisy produktów – paroma trafnymi określeniami możemy znacznie zwiększyć konwersję. Nie jest tajemnicą, że kupujemy emocjami, dlatego dobrze jest zastosować opisy wywołujące pozytywne emocje. Oprócz tego dobrze skonstruowany opis zapewni nam lepszą widoczność w wyszukiwarkach.
    • Ścieżka okruszkowa to podstawa – zadbaj o dobre nazwy kategorii i ich hierarchię, dzięki czemu klient łatwo powróci do wcześniejszych lub z łatwością odnajdzie inne produkty.
    • Zdjęcia – zdjęcia produktowe powinny być jasne, dobrej jakości i spójne z resztą zdjęć na stronie. Dobrym rozwiązaniem jest również zaimplementowanie na dole koszyka lub na karcie produktu karuzelowej galerii sugerowanych produktów pasujących do już wybranego.
    • Wysyłka, płatności i koszyk – przycisk dodania produktu do koszyka powinien być dobrze wyeksponowany, a informacje dotyczące płatności i wysyłki powinny być widoczne tuż obok, aby ułatwić klientowi podjęcie decyzji dotyczące zakupu. Jeśli klient nie musi szukać informacji, tylko dostanie je od Ciebie, to istnieje większa szansa na finalizację transakcji.

5. ARCHITEKTURA INFORMACJI JAKO PRZYDATNY ETAP DO ZAPROJEKTOWANIA DRZEWA KATEGORII PRODUKTÓW

W sklepie internetowym architektura treści pełni jedną z kluczowych ról. Klient musi mieć możliwość łatwego odnajdowania produktów. Popełnienie błędów w tworzeniu architektury kategorii sprawi, że klient szybko porzuci sklep.

6. MAKIETOWANIE

Stworzenie makiety sklepu pozwoli na przetestowanie obmyślonej struktury i sprawdzenie działania zaplanowanych ścieżek od strony użytkownika. W tworzeniu makiet należy wziąć pod uwagę liczbę elementów widocznych na stronie – przeładowanie informacjami odbiera jej czytelność dokładnie tak samo, jak w przypadku publikacji drukowanych. Dlatego pamiętaj – puste miejsca na stronie są dobre, minimalizm w projektowaniu też jest dobry! 🙂

7. PROTOTYP SKLEPU

Klikalny prototyp sklepu w praktyce pozwoli użytkownikom przeprowadzającym badanie UX na weryfikację zaimplementowanych przez Ciebie rozwiązań i rozwieje wątpliwości dotyczące ścieżek wdrażanych funkcji. Na tym etapie masz szansę na dopracowanie interakcji klienta ze sklepem internetowym oraz na wprowadzenie usprawnień i nowych funkcji, których potrzeba dodania uwidoczni się podczas korzystania z prototypu.

8. PROJEKTOWANIE GRAFICZNE

Teraz przyszedł czas na UI design, czyli podjęcie decyzji dotyczących odpowiedniej dla Twojego sklepu typografii, kolorystyki oraz innych elementów wizualnych, dzięki którym Twój sklep będzie prezentował charakter marki lub produktów i usług, jakie oferujesz. Pamiętaj, że estetyka jest ważnym elementem budowania wizerunku i autentyczności, dzięki czemu także dbasz o tworzenie emocji podczas zakupów.

9. WDROŻENIE I URUCHOMIENIE SKLEPU

Dopiero tutaj zaczyna się praca dewelopera, który ściśle współpracuje z UX i UI Designerem. Uruchomiony sklep jest stale testowany i uaktualniany w oparciu o informacje zwrotne od użytkowników. Po wdrożeniu sklepu informacje zwrotne od klientów oraz dane analityczne pozwalają na ulepszanie funkcji.

Proces projektowania UX przedstawiony na przykładzie sklepu internetowego można odnieść do każdego produktu cyfrowego z uwzględnieniem charakterystyki konkretnego produktu i dostosowaniem do niej poszczególnych kroków.

powiązane artykuły

ZOBACZ, CO JESZCZE MOŻEMY DLA CIEBIE ZROBIĆ

PL   |  NL