Webmasterzy projektując strony przeprowadzają eksperymenty, by poprawić wyniki wyszukiwania w Google. Badają opóźnienia po stronie serwera spowodowane wydłużeniem czasu przetwarzania przed przesłaniem wyników do przeglądarki i w trakcie ich przesyłania a następnie dokonują niezbędnych poprawek. Czy te działania zmierzające do zwiększenia prędkości strony w Internecie mają rzeczywistą wartość po stronie wyników wyszukiwania? Czy Google zawsze i w każdym przypadku doceni te starania? O tym opowiemy w poniższym artykule.
Co mówi o prędkości strony Google?
Google przeprowadziło kilka eksperymentów, aby dowiedzieć się, jak zareagują użytkownicy, gdy wyszukiwanie w sieci trwa dłużej. Opóźniło celowo wyniki wyszukiwania wydłużając po stronie serwera czas przetwarzania przed przesłaniem wyników do przeglądarki oraz w trakcie ich przesyłania.
Zauważono, że szybkość strony użytkownicy definiują w różny sposób. Dla jednych jest to szybkość zwracanych wyników, dla innych czas wyświetlania treści przez przeglądarkę. Dla wszystkich użytkowników, bez względu na to jak definiują prędkość strony, spowolnienie wyników wyszukiwania ma mierzalny wpływ na zmniejszenie liczby wyszukiwań. Dowiedziono, że im dłużej trwa takie spowolnienie, tym użytkownicy wykonują coraz mniej wyszukiwań i potrzebują czasu, by powrócić do poprzedniego poziomu użytkowania, nawet wtedy, gdy strona powróci do szybszego działania.
Jak szybko powinna załadować się strona?
Jednym z najczęstszych zakłóceń w korzystaniu ze strony jest oczekiwanie na jej załadowanie. By podróż użytkownika po stronie przebiegła sprawnie, strona musi się szybko załadować. Jak szybko? Niestety nie ma właściwej odpowiedzi. Na optymalny wynik prędkości strony, może składać się wiele czynników, w zależności od tego:
- co badamy – inne wyniki dadzą badania zadowolenia użytkownika, a inne wykonania zadania lub porzucenia, np. koszyka;
- kim jest użytkownik, jaką ma osobowość, jakie są jego doświadczenia i jak ważne są dla niego wykonywane działania na stronie;
- jaki jest kontekst i sytuacja, gdyż zupełnie są różne oczekiwania użytkowników co do witryny z wiadomościami, sklepu internetowego (np. PrestaShop), czy witryny z ofertami wczasów.
W każdym z tych przypadków firmy tracą użytkowników lub mogą stracić, jeśli wydajność strony przekroczy pewien, właściwy dla niej poziom wydajności. W takim przypadku niezbędna będzie optymalizacja strony o niezbędną, określoną dla niej wartość. Są to dodatkowe działania, które musi podjąć projektant, webmaster czy inżynier strony, by poprawić jej wydajność.
Zazwyczaj są to pewne zakresy, w jakich powinna wczytywać się strona. Z danych opublikowanych na Web Vitalis wynika, że:
- już 2 sekundy opóźnienia zmniejszają zadowolenie i mogą spowodować opuszczenie witryny oraz zmniejszyć zamiar powrotu do niej;
- 3 sekundy opóźnienia w ładowaniu panelu z menu na stronie głównej zmniejszają zadowolenie użytkownika;
- 5 sekund ładowania się strony na urządzeniu mobilnym użytkownik odczuwa ze zdojoną siłą, jako 10-sekundowe opóźnienie;
- szybkość wczytywania strony nie powinna przekraczać 1-4 sekund, co stanowi porównywalną wartość do opóźnień w interakcji ludzi.
Czy prędkość strony ma znaczenie?
W ostatnich badaniach z początku maja 2020 roku Google wskazało, że użytkownicy wolą witryny o doskonałej jakości. Dlatego przygotowało nowe narzędzie Core Web Vitalis (CWV) do mierzenia wrażeń użytkowników w Internecie. Czynniki rankingowe określane przez CWV wejdą w życie za około 6 miesięcy i będą mieć realny wpływ na widoczność stron, dlatego warto się zawczasu do tego przyszykować.
Zgodnie bowiem z Core Web Vitalis, na ranking strony wpływ będzie mieć nie tylko szybkość jej ładowania się (LCP).
Równie istotne będą:
- szybkość reakcji na stronie, czyli interaktywność (FID)
- stabilność załadowanej zawartości strony (CLS).
Źródło: https://webmasters.googleblog.com/2020/05/evaluating-page-experience.html
Oprócz tego Google zwróciło uwagę na inne czynniki mające znaczenie dla użytkownika podczas odwiedzania danej strony. Zaliczyło do nich:
- dostosowanie strony do urządzeń mobilnych (responsywność)
- bezpieczne przeglądanie strony
- HTTPS, czyli szyfrowanie przesyłanych informacji pomiędzy serwerem a klientem
- brak natrętnych reklam pełnoekranowych, tzw. wyskakujących okienek.
Wczytywanie strony (LCP)
Na podstawie przeprowadzonych badań Google rekomenduje, by czas wczytywania się strony (LCP- Largest Contentful Paint) powinien wynosić poniżej 2,5 sekundy w przypadku załadowania co najmniej 75% strony. Złym wynikiem, jest wczytywanie strony powyżej 4 sekund. Wszystko pomiędzy, wymaga poprawy.
Źródło: https://web.dev/en/optimize-lcp/
Interaktywność serwisu (FID)
Wskaźnik ten określa ile czasu mija od, np. kliknięcia w przycisk do reakcji przeglądarki na to działanie. Google twierdzi, że optymalny wynik FID powinien być mniejszy niż 100 milisekund.
Źródło: https://web.dev/en/fid/
Stabilność wizualna (CLS)
Dla dobrej obsługi strony Google rekomenduje utrzymanie CLS poniżej 0,1.