Brak ryzyka związanego z koniecznością inwestowania w towar to główna zaleta dropshippingu. Nic dziwnego, że model ten zdobywa coraz więcej fanów. Na podstawie projektu zrealizowanego dla naszego klienta zaprezentujemy, jak PrestaShop sprawdza się jako silnik sklepu działającego w modelu dropshipping.
Czym jest dropshipping?
Dropshipping to model logistyczny, który polega na tym, że proces wysyłki produktów zostaje przeniesiony na hurtownię bądź producenta. Oznacza to, że klient składa zamówienie w sklepie internetowym, a następnie sklep zleca hurtowni wysłanie towaru. W tym modelu osoba prowadząca sklep online nie musi magazynować produktów. W dropshippingu zadania sklepu ograniczają się w główniej mierze do przesyłania zebranych zamówień do hurtowni lub producenta, obsługi klienta oraz działań marketingowych.
Główną zaletą jest brak konieczności wynajmowania powierzchni magazynowych. Dlatego dropshipping to świetne rozwiązanie dla mniejszych sklepów oraz osób początkujących, a także wszystkich tych, którzy nie chcą zamrażać pieniędzy w magazynowanym towarze. Co więcej, dostawca zajmuje się wysyłką, a więc w przypadku ewentualnego uszkodzenia paczki, to on rozwiązuje problem z firmą kurierską. Jako właściciel sklepu ustawiasz własną marżę, którą możesz później dowolnie zmieniać.
Jedną z najważniejszych kwestii jest ustalenie warunków sprzedaży z hurtownią, a w tym konkretnych progów rabatowych. Dropshipping przynosi większe zarobki najczęściej dopiero po upływie jakiegoś czasu. Dużo sprzedanego towaru oznacza wyższe rabaty w hurtowniach, a tym samym możliwość ustawienia atrakcyjniej dla Ciebie marży przy zachowaniu dobrych cen dla klientów. Pamiętaj, że możesz nawiązać współpracę z wieloma hurtowniami i producentami jednocześnie.
Funkcjonalności PrestaShop a dropshipping
Jeżeli zastanawiasz się, jaki silnik sklepu wybrać pod dropshipping, na pewno warto rozważyć PrestaShop. Tego typu rozwiązanie wdrożyliśmy dla międzynarodowej firmy działającej w modelu B2B. Wykorzystując PrestaShop z pewnością można stworzyć sklep, który spełni zarówno nasze oczekiwania, jak i potrzeby klienta biznesowego.
Autoryzacja klienta jako szczególne rozwiązanie
Na potrzeby naszego klienta zastosowaliśmy niestandardowe rozwiązanie w postaci autoryzacji osób wchodzących na stronę sklepu internetowego, co ma szczególne znaczenie w przypadku sprzedaży B2B. Dzięki weryfikacji, klient zobaczy ofertę specjalnie dostosowaną do swoich potrzeb, a także spersonalizowane rabaty. Co więcej, PrestaShop umożliwia przydzielenie klienta do konkretnej waluty, w której będzie płacił – w zależności od lokalizacji, w jakiej się znajduje.
Jak to wygląda w praktyce? Klient musi zarejestrować się, a więc oprócz adresu e-mail i stworzonego hasła, podaje również dane osobowe oraz podstawowe informacje na temat firmy. Następnie decydujemy, czy udzielamy mu dostępu, a w przypadku naszej akceptacji musimy ustalić walutę i język, w którym będzie widoczna oferta. Klient musi zostać przypisany do konkretnej grupy, aby otrzymywał określone zniżki.
Kredyty kupieckie
PrestaShop umożliwia ustawienie określonych limitów dla kredytów kupieckich. Jest to szczególnie istotne rozwiązanie w przypadku klienta biznesowego. Otrzymuje on możliwość dokonania zakupu z wykorzystaniem przyznanego limitu, a więc może np. nabyć towar do 1000 zł bez konieczności natychmiastowej zapłaty. Kwotę przyznanego kredytu kupieckiego może zobaczyć na swoim koncie po zalogowaniu się. Takie rozwiązanie stanowi dodatkową formę płatności z której mogą korzystać klienci.
Import produktów i ustalanie cen
PrestaShop umożliwia szybki import towaru z magazynu hurtowni do sklepu internetowego. W łatwy sposób można dodać produkty wraz z ich opisami, zdjęciami, cenami, dostępnością i innymi danymi. Artykułom można przypisać zarówno cenę hurtową, jak i detaliczną. Dla każdego produktu możesz także określić indywidualne koszty wysyłki do różnych krajów. Co więcej, istnieje możliwość ustawienia zróżnicowanych zasad wyliczenia cen. System umożliwia skonfigurowanie wielu różnych progów cenowych oraz dodatków do ceny hurtowej. Można ustawić konkretną marżę w zależności od ceny produktu np. 10% dla artykułów, których cena wynosi od 0 do 50 zł.
Generowanie hurtowych zamówień
Klient może wybrać produkty poprzez pojedyncze dodawanie ich z listy bądź w przypadku większych zamówień ma możliwość importu przygotowanego pliku XML czy CSV. Dzięki temu znacząco zostaje ułatwiony cały proces zakupowy. Jako, że każdemu produktowi można przypisać indywidualne ceny w innych walutach oraz koszty wysyłki zależne od kraju do którego towar ma zostać wysłany, nabywca od razu widzi właściwe dla siebie informacje. Oczywiście wynika to ze wcześniejszego przypisania go do odpowiedniej grupy klientów.
Bieżąca aktualizacja stanów magazynowych
To, jak często stany magazynowe będą poddawane aktualizacji jest szczególnie ważne w przypadku dropshippingu. Nie posiadając własnej powierzchni magazynowej polega się na danych otrzymanych z hurtowni. Istotne jest, aby były one jak najczęściej aktualizowane, co ochroni klientów przed złożeniem zamówienia na produkty, które w rzeczywistości nie są już dostępne. PrestaShop oferuje bieżącą aktualizację stanów magazynowych, co pozwala uniknąć tego rodzaju sytuacji.
Zautomatyzowana księgowość
W modelu dropshippingowym ewidencja sprzedaży oraz wystawianie faktur i paragonów należy do obowiązków właściciela sklepu. Integracja PrestaShop z systemem BaseLinker (o której więcej przeczytasz tutaj) umożliwia tworzenie faktur w oparciu o złożone zamówienia, a następnie przesyłanie ich do programu księgowego. BaseLinker można połączyć także z systemem Subiekt. Dzięki ich integracji unikniesz błędów, jakie mogłyby pojawić się podczas ręcznego uzupełniania dokumentów handlowych.
Listy przewozowe i etykiety
W wyniku integracji PrestaShop z systemem BaseLinker można generować listy przewozowe dla firm kurierskich. Klient otrzymuje ze sklepu automatyczną wiadomość e-mail z linkiem umożliwiającym śledzenie zamówienia. System umożliwia także integrację z drukarkami. Dzięki temu można wydrukować etykietę na paczkę z poziomu karty zamówienia bądź listy zamówień. Drukować w ten sposób można z każdego komputera, nawet oddalonego od drukarki.
PrestaShop umożliwia zastosowanie wielu przydatnych funkcji, które znacznie usprawnią zarządzanie sklepem w modelu dropshipping. To także rozwiązanie, które sprawdza się w przypadku B2B. Na pewno warto rozważyć tego rodzaju wybór.