blog

Marketplace czy własny sklep online – co wybrać?

Ten post zawiera 1339 słów i 8336 znaków.
Przeczytanie tego posta zajmuje około 6 minut.

Sprzedawcy mają do dyspozycji wiele kanałów, w których mogą sprzedawać oferowane przez siebie towary. Dzięki temu ich szansa na odniesienie sukcesu wydaje się ogromna. Tylko czy rzeczywiście tak jest? Dynamiczny rozwój branży e-commerce sprawia, że w sieci nieustannie pojawiają się nowe platformy zakupowe, tzw. marketplace, które dla wielu osób stanowią alternatywę dla własnego sklepu online, co niestety nie zawsze okazuje się korzystne.

Czym jest marketplace?

Czym są tak właściwie wspomniane marketplace i czy mogą zastąpić własny sklep internetowy? To kluczowe pytanie, które powinien zadać sobie każdy sprzedawca rozważający rozpoczęcie sprzedaży na wybranych zewnętrznych platformach. Wybór kanałów, za pomocą których oferta trafi do uprzednio sprecyzowanej grupy docelowej, jest niezwykle ważny – szczególnie wtedy, kiedy przedsiębiorca dopiero rusza z własnym biznesem i zależy mu nie tylko na generowaniu zysków, ale i na budowaniu silnej, mocno ugruntowanej marki.

Marketplace to internetowa platforma handlowa, w ramach której z jednej strony dochodzi do sprzedaży konkretnych towarów przez przedsiębiorcę, z drugiej natomiast do ich zakupu przez nabywców zainteresowanych daną ofertą. Jest więc to „przestrzeń”, w której funkcjonują zarówno sprzedawcy, jak i kupujący, przy czym każdy może czerpać określone korzyści ze sfinalizowanych transakcji – choć dla kupującego są one zdecydowanie bardziej opłacalne. W dalszej części przygotowanego przez nas wpisu wyjaśnimy Ci, z czego to wynika. Na razie pozostańmy przy informacjach ogólnych.

Platformy tego typu umożliwiają prowadzenie handlu elektronicznego, podobnie zresztą jak tradycyjne sklepy online. Należy jednak podkreślić jedną, bardzo ważną kwestię – w marketplace sprzedawane są produkty oferowane przez liczną grupę sprzedawców, jeden marketplace nie jest więc poświęcony wyłącznie jednemu przedsiębiorcy. Klient wybiera interesujący go towar, po czym dokonuje zakupu, a więc finalizuje transakcję wyłącznie w ramach platformy zakupowej. Nie jest on kierowany na indywidualną stronę sprzedawcy. Co więcej, może on nawet nie wiedzieć o jego istnieniu. Czy jeśli zostaniesz zapytany o zakup na popularnym Allegro, to będziesz w stanie powiedzieć, u jakiego dokładnie sprzedawcy nabywałeś dany towar? Kupujący pamiętają zazwyczaj to, jaki marketplace został przez nich wybrany w celu zakupu określonego produktu. Bardzo często nie jest dla nich istotne to, u kogo dokładnie robią zakupy.

Czy własny sklep online jest lepszy niż sprzedaż w ramach marketplace?

Zapewne domyślasz się już, jaka jest odpowiedź na postawione powyżej pytanie. Wielość kanałów sprzedaży dostępnych w ramach e-commerce jest rzeczywiście korzystną okolicznością dla sprzedawców, niemniej należy z rozwagą podchodzić do dostępnych możliwości. Marketplace jest ciekawą opcją dla przedsiębiorców, nie powinny jednak stanowić alternatywy dla tradycyjnych sklepów online. Dobrze natomiast, kiedy są kanałem uzupełniającym, za pomocą którego napędzana jest sprzedaż, a firma zyskuje powoli silne zakorzenienie w branży i z czasem może osiągnąć oczekiwaną stabilizację.

Marketplace mają oczywiście swoje zalety. Pozwalają na ekspresowe zdynamizowanie sprzedaży, a więc na pomnożenie zysków osiąganych przez przedsiębiorstwo. Umożliwiają niemal natychmiastowy dostęp do wielu klientów bez ponoszenia ogromnych kosztów. Duża inwestycja w marketing jest więc zbędna, co przekłada się na korzyści czerpane przez przedsiębiorcę – szczególnie tego, który dopiero rusza z własnym biznesem i liczy na jak największe oszczędności, przy jednoczesnym maksymalizowaniu przychodów. Marketplace nie dają jednak oczekiwanej przez przedsiębiorców wolności i uniemożliwiają budowanie marki, co podczas korzystania z własnej strony internetowej w postaci sklepu online odbywa się przede wszystkim poprzez pozycjonowanie.

Sprzedawanie w przestrzeni marketplace wiąże się więc z wieloma ograniczeniami – w zależności oczywiście od zasad obowiązujących na danej platformie sprzedażowej. Właściciele platform tego typu bardzo często nie dają możliwości zbudowania w ich ramach spersonalizowanej strony sprzedaży czy konkretnego produktu. Wygląd marketplace jest jeden dla wszystkich sprzedawców, przez co trudno im wyróżnić się w tzw. tłumie. Przedsiębiorcy pozostaje więc stworzenie ciekawych, zachęcających do zakupu opisów oferowanych przez siebie towarów i dołączenie do nich atrakcyjnych fotografii.

Czy wiesz o tym, że na wybranych platformach handlowych obowiązuje zakaz umieszczania własnej nazwy firmy, nawet na fakturach sprzedażowych? Jest to kolejny powód, dla którego nie warto stawiać wyłącznie na marketplace. Fakt ten przekonuje również do tego, by dokładnie czytać regulaminy wybranych platform handlowych i na tej podstawie świadomie dokonać wyboru odpowiedniego kanału sprzedaży. To jednak nie koniec istotnych kwestii, które warto mieć na uwadze, zastanawiając się nad rozpoczęciem sprzedaży w ramach internetowej platformy sprzedażowej. Pamiętaj również o tym, że już w całej branży e-commerce istnieje duża konkurencja. Teraz pomyśl o tym, jak trudno wyróżnić się pośród sprzedawców zgromadzonych w jednym miejscu, nie mając przy tym szerokiej gamy możliwości w zakresie reklamy czy promocji swoich towarów. I wreszcie – korzystanie z marketplace generuje istotne oszczędności finansowe, ale zobowiązuje sprzedawcę do dzielenia się zyskami z właścicielem portalu handlowego, który pobiera prowizje za przeprowadzone w marketplace transakcje.

Czy własny sklep internetowy jest więc lepszy niż marketplace? Oczywiście, że tak! Nie myśl jednak, że korzystanie z platform sprzedażowych nie jest opłacalne. Dzięki nim możesz w szybkim tempie zyskać liczną grupę odbiorców i zwiększyć tym samym swoje przychody, co pozwoli Ci na dalszy rozwój. Nie zbudujesz jednak silnie ugruntowanej marki, która będzie kojarzona przez Twoich klientów, jeśli sprzedaż oferowanych przez Ciebie towarów będzie odbywać się wyłącznie w ramach opisywanych kanałów sprzedaży e-commerce. Jeżeli zależy Ci na tym, by Twój biznes zyskał na popularności, a Twoi klienci stali się Twoimi stałymi klientami, zbuduj swój własny sklep online, który da Ci niemal nieograniczoną wolność i pozwoli na kreowanie wizerunku swojej marki dokładnie w taki sposób, jaki sobie wymarzyłeś. Marketplace zawsze może stanowić dla Ciebie dodatek, dzięki któremu napędzisz swoją sprzedaż.

Jak założyć własny sklep online, by budować wizerunek swojej marki?

Założenie własnego sklepu online nie jest skomplikowane. Kluczowe jest to, byś sprecyzował, czego dokładnie od niego oczekujesz, czyli jakie masz wyobrażenie na jego temat. Na tym etapie ustal, co tak właściwie chcesz sprzedawać oraz czy wybrane przez Ciebie produkty cieszą się obecnie dużym zainteresowaniem wśród potencjalnej grupy docelowej, tj. – czy po „złożeniu” potencjalnym klientom swojej oferty, będziesz mógł liczyć na oczekiwane zyski. Następnie wymyśl nazwę swojej marki, która w przyszłości stanie się rozpoznawalna i przyniesie Ci wymarzoną przez wszystkich przedsiębiorców stabilizację, również finansową. Do kolejnych kroków, które wykonasz, powinno należeć: odnalezienie źródła towarów, które będą oferowane w sklepie online; określenie miejsca magazynowania towaru; założenie działalności gospodarczej (pod warunkiem, że jeszcze jej nie masz); podjęcie współpracy z biurem księgowym; założenie wymarzonego sklepu online.

Pamiętaj tylko o tym, że dla sprzedawców działających w branży e-commerce kluczowe jest nie samo założenie sklepu internetowego, a jego dobre wypromowanie w sieci. Właśnie dlatego realizując zamierzenia związane z budową sklepu online, warto współpracować z dobrą agencją interaktywną, które nie tylko zaprojektuje dla Ciebie stronę www, ale i wypozycjonuje ją – w taki sposób, by jej widoczność w sieci była sukcesywnie zwiększana, co przybliży Cię do oczekiwanego sukcesu.

Podobał Ci się wpis ?

Sending
Średnia opinia
0 (0 - liczba głosów)

powiązane artykuły

Zobacz, co jeszcze możemy dla Ciebie zrobić