Prowadzisz biznes stacjonarny? Sprawdź, w jaki sposób możesz promować swoją firmę w Internecie, aby dotrzeć do większego grona potencjalnych klientów, a finalnie zwiększyć sprzedaż.
Dlaczego warto promować biznes stacjonarny w sieci?
Jeszcze nie tak dawno temu, sklepy stacjonarne najczęściej decydowały się jedynie na tradycyjną formę reklamy. Z reguły rozprowadzano ulotki, wieszano plakaty lub zamieszczano ogłoszenia w prasie. Firmy dysponujące większym budżetem, reklamowały się także poprzez billboardy lub w lokalnym radiu. Chociaż środki tego rodzaju wciąż mogą być w pewnym stopniu skuteczne, dlaczego nie skorzystać także z tego, co mamy pod ręką i to za darmo? Promocja biznesu stacjonarnego w Internecie stanowi doskonałe rozwiązanie dla każdej firmy – zarówno tej małej, która dopiero rozpoczęła swoją działalność, jak i tej większej, cieszącej się dość sporą popularnością wśród mieszkańców danej miejscowości.
Google Moja Firma
Zacznijmy od najważniejszego i zarazem bardzo prostego kroku, jakim jest założenie wizytówki poprzez Google Moja Firma. Na czym to polega? Stworzenie takiej wizytówki sprawia, że nasza firma będzie wyświetlać się w wynikach wyszukiwarki internetowej oraz w Google Maps. Opcja ta jest darmowa i zdecydowanie powinniśmy zadbać o jej wdrożenie. Jakie informacje zamieścić w wizytówce Google? Oprócz nazwy i adresu firmy, powinniśmy dodać dane kontaktowe, adres strony internetowej, a przede wszystkim aktualne godziny i dni otwarcia naszego sklepu stacjonarnego. Warto załączyć również zdjęcia. Na początku wystarczy parę fotografii (najlepiej dość dobrej jakości), które zaprezentują nasz sklep oraz ofertę. Co więcej, za pomocą wizytówki Google Moja Firma, jesteśmy w stanie publikować posty – na przykład na temat najnowszych produktów lub aktualnych promocji. Niezwykle istotną funkcją wizytówki Google, jest możliwość dodawania opinii przez użytkowników Internetu. Pojawiają się one w formie gwiazdek oraz krótkiego komentarza. W jaki sposób zachęcić klientów do dodawania opinii o naszym biznesie stacjonarnym? Możemy zaopatrzyć się w wizytówki, które będziemy przekazywać klientom po wykonanej usłudze lub zakupie towaru. Zamieśćmy na nich informację z prośbą o umieszczenie opinii w Google Maps. W przypadku oferowania usług, warto też ustnie wspomnieć o takiej możliwości.
Strona internetowa
Podstawowym krokiem obok stworzenia wizytówki w Google Maps, jest uruchomienie strony internetowej naszego biznesu stacjonarnego. Nie musimy od razu decydować się na zaawansowaną witrynę, która jest droga w wykonaniu. Wystarczy, że zlecimy agencji interaktywnej zbudowanie strony internetowej, która będzie spełniała podstawowe wymagania. Ważne, aby była czytelna oraz zawierała wszystkie niezbędne informacje. Zadbajmy również o grafikę wysokiej jakości, dzięki której strona internetowa nabierze profesjonalnego charakteru. Oprócz podstawowych informacji, takich jak godziny otwarcia sklepu, warto również umieszczać aktualności dotyczące rabatów. Co więcej, wielu klientów preferuje sprawdzenie oferty przez stronę www, a w kolejnym kroku udanie się po określony produkt (lub usługę) do sklepu stacjonarnego. Trafionym pomysłem może więc okazać się publikacja katalogu online. Co jeszcze można umieścić na stronie internetowej? Różnego rodzaju poradniki, instrukcje, a także FAQ, czyli zbiór najczęściej zadawanych przez klientów pytań, wraz z odpowiedziami. Posiadanie strony internetowej pomoże nam zbudować określony wizerunek firmy, a przede wszystkim, mamy szansę zdobyć nowych klientów. Wystarczy, że w odpowiedzi na wyszukiwanie określonego produktu lub usługi, nasza strona www pojawi się w wynikach wyszukiwarki Google.
Social Media
Facebook wciąż jest najpopularniejszym portalem społecznościowym w Polsce. Konta na Facebooku posiadają osoby w każdym wieku. Założenie profilu firmowego na Facebooku to świetny sposób na dotarcie do potencjalnych klientów naszego biznesu stacjonarnego. To właśnie tutaj możemy udostępniać ważne aktualności, informacje o rabatach, ale także opowiadać o naszej ofercie, pracownikach, jak i samej pracy. To doskonałe miejsce na to, aby pokazać firmę od jak najlepszej strony oraz zaangażować odbiorców. Dzięki Facebookowi jesteśmy w stanie znacznie poszerzyć grono klientów. Może nam w tym pomóc organizowanie konkursów polegających na udostępnieniu naszego posta. Tym sposobem o istnieniu naszej firmy dowie się znacznie więcej osób. Co więcej, mamy szansę zainteresować naszą ofertą także mieszkańców okolicznych miejscowości. Oczywiście Social Media to nie tylko Facebook. Nasz lokalny biznes możemy promować również za pomocą Instagrama, Tik-toka czy Snapchata. Pamiętajmy jednak, że portale te bardziej sprawdzą się wówczas, gdy naszą grupą odbiorczą jest młodzież lub w przypadku Instagrama – jeżeli oferujemy produkty lub usługi, które możemy w ciekawy sposób zaprezentować na zdjęciach, jak np. usługi fryzjerskie czy rękodzieło, ale także kursy tańca lub odzież.
Płatne formy promocji
Kampanie Google Ads to doskonały sposób na zdobycie popularności w szybkim tempie. Ważne, żeby baner reklamowy zawierał adres naszego sklepu stacjonarnego. W odróżnieniu od tradycyjnych środków przekazów, które trafiają do masowych odbiorców, w tym do osób, które nie są zainteresowane naszymi produktami lub usługami, w przypadku reklam Google Ads, możemy precyzyjnie wybrać naszą grupę docelową. Oznacza to, że reklama zostanie wyświetlona jedynie tym użytkownikom, którzy rzeczywiście mogą skorzystać z naszej oferty. Kampanie Google Ads to dobre rozwiązanie, jeżeli zależy nam na szybkich efektach. Taka sytuacja może pojawić się na przykład wtedy, gdy wprowadzamy do naszej oferty wyjątkowy produkt lub usługę lub jeśli inne formy reklamy nie przynoszą oczekiwanych rezultatów.
E-mail marketing
W ramach e-mail marketingu możemy przesyłać klientom newslettery czy informacje o aktualnych promocjach. Upewnijmy się, że forma, którą chcemy zastosować, będzie atrakcyjna wizualnie i zachęci odbiorcę do skorzystania z naszej oferty. W jaki sposób zebrać adresy e-mail od klientów? Na naszej stronie internetowej możemy zaoferować rabat lub drobny upominek w zamian za zapisanie się do newslettera. E-mail marketing możemy wykorzystać również do podniesienia jakości oferowanych usług. W jaki sposób? Wystarczy, że od czasu do czasu prześlemy klientom ankietę, w której umieścimy pytania mające na celu zbadanie poziomu satysfakcji. Tym samym pokażemy naszym odbiorcom, że zależy nam na ciągłym rozwoju firmy.
Lokalny biznes stacjonarny zdecydowanie warto promować również w sieci. Sprawdź, jakie są korzyści z promocji biznesu stacjonarnego w Internecie.