Coraz częściej możemy usłyszeć, że podstawą sukcesu firmy jest właściwie zaplanowany marketing internetowy. Czym jednak jest e-marketing? Jakie są zalety stosowania marketingu internetowego?
Czym jest marketing?
Zanim dokładnie przyjrzymy się znaczeniu marketingu internetowego, na samym początku warto poznać definicję samego marketingu.

Marketing wiąże się z przemyślaną, dobrze zaplanowaną strategią, której efekty mają być długotrwałe. Celem jest dotarcie do potencjalnych klientów, czyli osób zainteresowanych naszą ofertą. Marketing skupiony jest na zaspokajaniu potrzeb przy jednoczesnym osiąganiu zysków.
Niezwykle ważne jest przy tym zrozumienie potrzeb potencjalnych klientów, sytuacji branży oraz zbudowanie odpowiednich relacji z klientami.
Co oznacza marketing internetowy?
E-marketing, czyli 
Niezwykle istotną kwestią w odniesieniu do marketingu internetowego jest dbanie o odpowiednie relacje z odbiorcami. W tym przypadku mają oni bowiem znacznie większe możliwości pod względem wyrażenia swoich opinii i odczuć, zarówno tych pozytywnych, jak i negatywnych.
Marketing internetowy może występować pod różnymi postaciami, takimi jak np. informacje zamieszczane na portalach społecznościowych, content marketing, czyli marketing treści, pozycjonowanie strony internetowej, mailing czy video marketing.
E-marketing to wszelkie działania, które dążą do tego, aby nasza firma stała się bardziej rozpoznawalna w sieci, dotarła do jak największej liczby potencjalnych klientów, a tym samym, abyśmy osiągnęli jak największe zyski ze sprzedaży naszych produktów bądź usług.
Korzyści ze stosowania marketingu internetowego
Interakcje z klientami

Budowanie wizerunku firmy
Obecnie strony internetowe, ale także profile w znanych serwisach społecznościowych, takich jak Facebook, stanowią wizytówki firm. Popularne współczesne powiedzenie mówi, że jeżeli nie ma Cię w Internecie, oznacza to, że nie istniejesz. Czy rzeczywiście tak jest? W dużej mierze tak. Firmy, które nie są aktywne w sieci, często wręcz sprawiają wrażenie niewiarygodnych. Dlaczego? Skoro potencjalny klient z łatwością może odszukać w Internecie aktualną ofertę naszej konkurencji, a co więcej, znaleźć na jej temat opinie poprzez wizytówkę Google, dlaczego ma zaryzykować i skorzystać z oferty firmy o której nie jest w stanie znaleźć praktycznie żadnych informacji? E-marketing to nie tylko sama obecność w sieci, ale także budowanie pożądanego przez nas wizerunku. W jaki sposób? Poprzez wszelkie nasze działania, takie jak kreowanie postów na Facebooku, pisanie bloga firmowego czy projektowanie kampanii w Google.
Zdobywanie wiedzy o potrzebach klienta
Marketing internetowy stanowi wyjątkowe źródło wiedzy. Mamy możliwość sprawdzenia satysfakcji klienta poprzez wysyłanie mu ankiety. Nawet, jeżeli część klientów nie chce „marnować” czasu na jej wypełnienie, zawsze możemy w zamian zaoferować jakąś korzyść, np. w postaci rabatu na kolejne zakupy czy drobnego upominku w przypadku bardziej rozbudowanych badań. Jednak e-marketing to nie tylko pozyskiwanie bezpośrednich opinii z ankiet czy komentarzy. Obecnie mamy do dyspozycji wiele zaawansowanych narzędzi, które pozwalają nam lepiej zrozumieć oczekiwania oraz potrzeby naszych grup docelowych. Do częściej stosowanych można zaliczyć m.in. Google Analytics, Google Search Console czy Majestic. Co więcej, poprzez powiadomienia Push, możemy zbierać dane dotyczące poszukiwanych przez odbiorców treści. Dzięki zgromadzonym informacjom, jesteśmy w stanie odpowiednio modyfikować naszą strategię.
Możliwość szybkiego podjęcia działań
Niewątpliwą zaletą marketingu internetowego jest możliwość przeprowadzania szybkich zmian w działaniach reklamowych. Realizowana przez nas kampania może być na bieżąco obserwowana. Dzięki temu wiemy, jakie przynosi efekty, a tym samym jesteśmy w stanie w porę zareagować. Możemy zarówno korygować jej treść, jak i wycofać całość, jeśli przykładowo nie spotka się z dobrym przyjęciem odbiorców. Szybkość reakcji nie pozostaje bez znaczenia także w przypadku wiadomości bądź opinii od klientów. Jesteśmy w stanie natychmiastowo udzielić im odpowiedzi na pytania, dzięki czemu zwiększają się szanse, że skorzystają właśnie z naszej oferty.
Dotarcie do wielu klientów
Jedną z największych zalet marketingu internetowego jest możliwość dotarcia do olbrzymiej liczby potencjalnych klientów. Nawet darmowe działania, takie jak założenie firmowego konta na Facebooku czy stworzenie wizytówki Google, od razu dają nam szansę na zdobycie wielu nowych klientów, także tych z innych części kraju, a czasem także zagranicznych. Nawet bez dużego budżetu jesteśmy w stanie zyskać rozpoznawalność.
Dopasowanie działań do określonej grupy odbiorców
E-marketing umożliwia nam kierowanie oferty jedynie do wybranych użytkowników – tych, którzy stanowią naszą grupę docelową. Dzięki temu możemy znacznie zaoszczędzić. Naszą reklamę jesteśmy w stanie skierować do osób konkretnej płci, wieku, zainteresowaniach oraz zamieszkujących określony region. Narzędzia, które służą do tworzenia kampanii, umożliwiają targetowanie reklam w oparciu o aktualną grupę docelową, a więc tworzone są grupy użytkowników posiadających zbliżone cechy. Dzięki temu nasza reklama dociera jedynie do precyzyjnie wybranych użytkowników.
Docieranie do odbiorców 24 godziny na dobę
E-marketing sprawia, że nasza oferta dociera do użytkowników codziennie, przez 24 godziny na dobę. Jest to szczególnie istotne, jeśli weźmiemy pod uwagę fakt, że dzisiejszym klientom bardzo zależy na wygodzie i szybkości. Tworzone przez nas reklamy internetowe będą trafiać do klientów przez całą dobę. Sprawia to, że jesteśmy w stanie znacznie szybciej osiągnąć większą rozpoznawalność, a jednocześnie zwiększyć zyski.





