blog

Jak wybrać dobrą agencję marketingową?

Ten post zawiera 972 słów i 6240 znaków.
Przeczytanie togo posta zajmuję około 4 minut.

Obecnie na rynku funkcjonuje wiele różnych agencji, które oferują szeroki wachlarz usług związanych z online marketingiem. Czym więc kierować się podczas wyboru agencji marketingowej? Na co zwrócić szczególną uwagę, aby podjęte działania odniosły sukces?

Portfolio

Po czym poznać dobrą agencję marketingową? Przede wszystkim po tym, że chce pochwalić się swoimi wynikami. Dobra agencja marketingowa umieszcza na swojej stronie internetowej informacje o firmach, z którymi współpracowała, a także prezentuje osiągnięte wyniki. Warto również sprawdzić, czy wymienione firmy dodały opinię o agencji. W tym celu można przejrzeć profil agencji marketingowej na portalach społecznościowych lub zobaczyć opinie na Google. Nic nie stoi na przeszkodzie, aby skontaktować się z wybraną firmą i spytać o jakość otrzymanych usług oraz całokształt współpracy.

Opinie

Oprócz zajrzenia w portfolio, warto zapoznać się ze wszystkimi opiniami. Gdzie je znaleźć? Na Facebooku, Google (wizytówka Google), a czasami również na stronie internetowej agencji marketingowej. Sprawdźmy, za co w szczególności agencja jest chwalona. Przypatrzymy się także negatywnym opiniom (choć lepiej, aby było ich jak najmniej lub wcale). Jakie aspekty współpracy nie podobały się klientom? Czy agencja odpisała rzeczowo na tego rodzaju komentarz? Jeżeli negatywna opinia zawiera wyłącznie ocenę (gwiazdki), a użytkownik nie wyjaśnił, dlaczego tak nisko ocenia współpracę, być może za oceną kryje się konkurencja lub osoba, która nie jest przychylnie nastawiona do właścicieli agencji.

Wizerunek agencji

Szewc bez butów chodzi? Nie w tym przypadku. Sprawdźmy, jak prezentuje się strona internetowa agencji marketingowej, którą chcemy zatrudnić. Zwróćmy uwagę na treści, także te pojawiające się na profilu firmy w mediach społecznościowych. Agencja zajmująca się marketingiem internetowym, powinna aktywnie prowadzić własny profil na Facebooku. Oczywiście nie jest to wyznacznikiem, ale jeśli agencja oferuje prowadzenie kanału w Social Media, dobrze byłoby, gdyby dbała również o własny.

Kompleksowość

W przypadku agencji marketingowej, plusem jest, jeśli oferuje ona kompleksowe usługi. Dzięki temu unikniemy sytuacji, w której grafikę musimy powierzyć jednej agencji, tworzenie tekstów kolejnej, a przeprowadzenie kampanii jeszcze innej. Zastanówmy się na jakich działaniach nam zależy, a następnie sprawdźmy, czy dana agencja marketingowa jest nam to w stanie zaoferować.

Podejście do klienta

Chociaż mówi się, że pierwsze wrażenie może być mylne, to jednak w tym przypadku warto potraktować je jako znaczącą wskazówkę. Agencja marketingowa już od samego początku powinna sprawiać wrażenie zaangażowanej. W jaki sposób może to okazać? Przede wszystkim poprzez udzielanie odpowiedzi na każde nasze wątpliwości, zadawanie pytań dotyczących naszego biznesu, ale i całej branży. Jeżeli już na samym początku mamy odczucie, że nasza sprawa traktowana jest „po macoszemu”, zastanówmy się, czy aby na pewno chcemy nawiązać współpracę z tą właśnie agencją.

Przejrzysta umowa

Naszą uwagę w szczególności powinna przykuć kwestia okresu wypowiedzenia. Im jest on krótszy, tym lepiej. Ponadto, powinniśmy ustalić z agencją marketingową, jak często będziemy otrzymywać raporty dotyczące efektów. Warto upewnić się także co do ich formy oraz sposobu dostarczenia. Czasami agencja marketingowa może również organizować z nami spotkania (także przez Internet) w celu omówienia nowych pomysłów czy postępów, które udało się osiągnąć.  

Raportowanie

Regularne otrzymywanie raportów stanowi kluczową kwestię w odniesieniu do kontrolowania działań zatrudnionej przez nas agencji marketingowej. Co powinno znaleźć się w raporcie agencji? Głównie wyszczególnienie wszystkich działań, które zostały przeprowadzone w określonym czasie, a także zaprezentowanie skutków tychże czynności. W raporcie od agencji marketingowej mogą również znaleźć się informacje dotyczące akcji zaplanowanych na kolejne tygodnie. Raport najczęściej przesyłany jest w formie PDFa, drogą mailową. Zazwyczaj możemy znaleźć w nim wykresy i tabelki, dzięki którym jeszcze łatwiej jesteśmy w stanie zwizualizować sobie efekty działań agencji marketingowej. Dlatego jeszcze przed podpisaniem umowy, warto zadać pytania dotyczące raportów, jakie przygotowuje dana firma.

Kontakt

Dowiedzmy się, w jakiej formie będziemy utrzymywać kontakt z agencją marketingową oraz czy przewidziane są ewentualne spotkania – na żywo lub online – w celu omówienia wyników oraz dalszych planów. Warto spytać także o to, kto będzie się z nami kontaktował. Jeżeli agencja już na wstępie nie wyraża chęci organizowania jakichkolwiek spotkań (podczas, gdy my jesteśmy zainteresowani taką możliwością), może to świadczyć o braku zaangażowania, także podczas wykonywania pracy na rzecz naszej strony internetowej.

Jakie kwestie należy wziąć pod uwagę przed nawiązaniem współpracy?

  • Czy agencja marketingowa zadaje pytania dotyczące naszych celów i strategii biznesowej?
  • Czy agencji zależy na tym, aby dowiedzieć się jaka jest wizja i misja firmy?
  • W jaki sposób będą konsultowane kolejne kroki, które chce wykonać agencja?
  • Kto będzie odpowiedzialny za kontakt (po obu stronach)?
  • Jakie informacje oraz dostępy będzie trzeba przekazać agencji marketingowej, aby mogła rozpocząć pracę?
  • Jak regularna będzie komunikacja z agencją?
  • Jakie jest doświadczenie wybranej agencji marketingowej?
  • Jakie opinie i referencje zostały wystawione agencji?

Ponadto, będziemy również musieli przygotować BRIEF dla agencji marketingowej, w którym zawrzemy wszystkie informacje dotyczące naszej firmy oraz samego zlecenia.

Przy obecnej konkurencji, wybór agencji marketingowej nie jest prosty. Dlatego zdecydowanie warto jest zapoznać się z opiniami na jej temat, a także przejrzeć portfolio. Nie bez znaczenia jest także pierwsze wrażenie, jakie po sobie pozostawi.

powiązane artykuły