blog

Rodzaje umów SEO – abonamentowa, za efekt i hybrydowa

Ten post zawiera 1041 słów i 6274 znaków.
Przeczytanie togo posta zajmuję około 5 minut.

Współpraca z agencją SEO oznacza konieczność wyboru określonego typu umowy. Agencje mogą oferować umowę abonamentową, za efekt oraz hybrydową. Czym charakteryzują się wymienione rodzaje umów SEO? Jakie są ich wady i zalety? Który typ umowy SEO jest najkorzystniejszy?

Umowa abonamentowa

Pierwszym typem umowy o pozycjonowanie strony internetowej jest umowa abonamentowa. Jest ona czasowa, co oznacza, że podpisuje się ją zwykle na pół roku lub rok, a abonament płaci się co miesiąc. Jest to niezmienna kwota, ustalona z góry. Jej wysokość zależy głównie od zakresu działań podejmowanych przez agencję SEO. Ważne jest, aby umowa abonamentowa zawierała wszelkie szczegóły związane z realizacją działań. Istotne jest ustalenie celów pozycjonowania. W umowie można zawrzeć również informacje odnośnie rezygnacji z usług. Należy jednak pamiętać, że na efekty działań SEO trzeba zwykle poczekać dłużej. Rezultaty pojawiają się zazwyczaj dopiero po upływie kilku miesięcy. Agencja SEO powinna regularnie przesyłać nam raporty, dzięki którym będziemy w stanie zapoznać się z wykonaną pracą oraz ocenić osiągnięte rezultaty. Pozycjonowanie z opłatą abonamentową oznacza, że specjaliści otrzymują stały dochód. W związku z tym możemy oczekiwać ciągłości działań, a także większej aktywności na przykład w zdobywaniu wartościowych odnośników, jako że agencja nie musi w przypadku tego rodzaju umowy SEO, inwestować własnych pieniędzy.

Jakie są zalety umowy abonamentowej?

  • Przede wszystkim dokładnie wiesz, ile musisz zapłacić. Dzięki temu jesteś w stanie odpowiednio zaplanować cały firmowy budżet.
  • Abonament SEO daje możliwość otrzymania określonych zniżek w zamian za dłuższą współpracę. Dzięki temu zaoszczędzone pieniądze możesz wydać na inne działania usprawniające funkcjonowanie firmy.
  • Możesz liczyć na bardziej indywidualne podejście, w tym również na darmowe konsultacje.
  • Przez dłuższy czas współpracujesz z jedną agencją, która zna stronę internetową Twojej firmy od podszewki. Dzięki temu zwiększają się szanse na to, że podjęte działania okażą się efektywne.

Płatność za efekt

W tym przypadku agencja SEO otrzymuje zapłatę tylko wtedy, gdy zostanie osiągnięty określony efekt. Może to być na przykład znalezienie się na jednej z trzech pierwszych pozycji pod określonym hasłem lub też wygenerowanie określonego ruchu na stronie. Umowa dotycząca pozycjonowania za efekt powinna dokładnie określać wszystkie warunki. Należy liczyć się z tym, że w przypadku, gdy agencja SEO nie dostrzega możliwości osiągnięcia założonych rezultatów, może zrezygnować ze współpracy. SEO za efekt zakłada szybkie osiągnięcie efektów lecz jednocześnie wiąże się z większym ryzykiem niż umowa abonamentowa. Warto jest wybrać doświadczoną agencję SEO, która będzie w stanie już na samym początku rzetelnie ocenić szanse na powodzenie. Należy liczyć się z tym, że niesprawdzeni specjaliści SEO mogą sprowadzać na stronę bezwartościowy ruch lub też pozycjonować pod kątem rzadkich, mało użytecznych fraz. Co więcej, w przypadku SEO za efekt, pozycjonerzy zajmują się optymalizacją jedynie niektórych podstron – pod kątem fraz kluczowych, które zostały uwzględnione w umowie.

Jakie są zalety SEO za efekt?

  • Czytelne rozliczenie. Płacisz tylko wtedy, gdy agencja SEO dotrzyma warunków umowy.
  • Dobra agencja SEO z dużą dbałością podchodzi do pracy nad pozycjonowaniem strony internetowej, jako że otrzymuje pieniądze jedynie za osiągnięcie założonych rezultatów.

Umowa hybrydowa

Stanowi połączenie obu powyższych rodzajów umów. Część umowy hybrydowej stanowi umowa abonamentowa, a część umowa za efekt. Wraz z agencją należy ustalić stosunek jednej części do drugiej – na przykład 70% stanowi abonament, a 30% efekt. W praktyce oznacza to, że co miesiąc płaci się stałą, wcześniej ustaloną kwotę, a druga część pieniędzy wypłacana jest tylko wtedy, gdy agencja SEO osiągnie zakładany rezultat. Zapłata za część dotyczącą efektów, może nastąpić jednorazowo lub też może odbywać się etapami – po osiągnięciu kolejnych celów. Agencja może więc dysponować stałym budżetem, a oprócz tego dostaje dodatkowe wynagrodzenie, jeśli działa bardzo efektywnie. Tego rodzaju rozwiązanie stosowane jest w szczególności wtedy, gdy chcemy, aby nasza strona internetowa była regularnie pozycjonowana, a oprócz tego zależy nam na zdobyciu określonego celu.

Jakie są zalety umowy hybrydowej?

  • Agencja SEO odczuwa większą motywację, aby osiągnąć cele za które przysługuje dodatkowe wynagrodzenie. Oznacza to większe szanse na odniesienie sukcesu.
  • Umowa hybrydowa SEO jest zwykle bardzo elastyczna, a więc można ustalać różny stosunek części abonamentowej do części umowy za efekt.
  • Specjaliści regularnie prowadzą działania pozycjonujące dla Twojej strony internetowej.
  • Przez dłuższy czas współpracujesz z jedną agencją, która bardzo dobrze zna sytuację Twojej strony internetowej. Dzięki temu jest w stanie działać efektywniej.

Umowa abonamentowa, za efekt czy hybrydowa – którą wybrać?

Jeżeli zależy nam na długotrwałym pozycjonowaniu strony internetowej, warto zdecydować się na umowę abonamentową. Dzięki dłuższej współpracy, agencja SEO będzie w stanie efektywniej kontrolować sytuację witryny w wyszukiwarce. Co więcej, specjaliści mają czas i środki, aby solidnie popracować nad jakością strony, co wpływa na długotrwałe efekty. Podobne zalety przemawiają za umową hybrydową. Dodatkowo w tym przypadku, agencja SEO jest zmotywowana do osiągnięcia założonych rezultatów. Umowa za efekt ma sens, jeżeli chcemy osiągnąć wyłącznie określony cel. Należy jednak sumiennie przyłożyć się do wyboru dobrej agencji SEO, gdzie specjaliści już na samym początku uczciwie ocenią szanse na powodzenie. Bez względu na to, jaką formę umowy z agencją SEO wybierzemy, poświęćmy więcej czasu na sprawdzenie danej agencji. Kierujmy się opiniami, a także sprawdźmy na ile dany zespół jest w stanie pochwalić się dotychczasowymi sukcesami.

powiązane artykuły