blog

Jak kontrolować wyniki współpracy z agencją SEO?

Ten post zawiera 1152 słów i 7140 znaków.
Przeczytanie togo posta zajmuję około 5 minut.

Sprawdziliśmy opinie w internecie, wybraliśmy najlepszą naszym zdaniem agencję SEO, a następnie podpisaliśmy z nią umowę. Pierwsze wrażenie, jakie wywarła na nas agencja, było bardzo dobre. Jednak teraz, po kilku(nastu) tygodniach nie jesteśmy pewni, czy nasz wybór był rzeczywiście tak słuszny, jak nam się początkowo wydawało. Skąd mamy wiedzieć, czy koszty, które ponosimy, realnie przekładają się na efekty? Takie wątpliwości nachodzą wielu przedsiębiorców, a w szczególności tych, którzy na pozycjonowanie strony internetowej wydają dość sporą część budżetu. Nie jesteśmy jednak zdani wyłącznie na przypuszczenia. Istnieją pewne rozwiązania, które pozwalają nam ocenić, na ile zatrudnianie konkretnej agencji SEO jest opłacalne.

Jak mierzyć wyniki współpracy z agencją SEO?

Google Analytics

Gdy zatrudniamy agencję SEO, z reguły najbardziej zależy nam na zwiększeniu ruchu na stronie internetowej. Narzędziem, które umożliwia skontrolowanie ilości oraz jakości generowanego ruchu jest Google Analytics. Dzięki niemu możemy sprawdzić efekty pozycjonowania naszej witryny. Pamiętajmy jednak, że spadki ruchu są zjawiskiem normalnym i najczęściej wynikają z sezonowości, trendów na rynku czy chwilowych problemów technicznych.

Google Analytics może dostarczyć nam użytecznych informacji na temat słów kluczowych. Chociaż Google nie ujawnia wszystkich fraz, to jednak wciąż mamy dostęp do części z nich. Dzięki temu jesteśmy w stanie dowiedzieć się, za pomocą których słów kluczowych, użytkownik dostał się na naszą stronę internetową. Google Analytics pozwala również sprawdzić, które podstrony generują największy ruch.

Za pomocą tego narzędzia możemy także przeanalizować współczynnik konwersji. Oznacza to, że jesteśmy w stanie dowiedzieć się, ile osób dokonało zakupów bądź też wykonało inną czynność, jak na przykład wejście na określoną podstronę. Dzięki temu możemy kontrolować realizowane cele. Widzimy jak wielu klientów wykonuje określone czynności na stronie oraz jaka część z nich szybko ją opuszcza.

Google Search Console

Kolejnym pomocnym narzędziem jest Google Search Console. Dzięki niemu sprawdzimy, jak wiele razy nasza strona internetowa pojawiła się w wynikach wyszukiwarki oraz ile uzyskała kliknięć. Dowiemy się, które podstrony są odwiedzane najchętniej, a które nie cieszą się zbytnią popularnością wśród potencjalnych klientów. Narzędzie umożliwia także odnalezienie błędów na stronie internetowej oraz uzyskanie informacji odnośnie nałożonych przez Google kar w wyniku niewłaściwego pozycjonowania strony internetowej.

Google Search Console zawiera również informacje dotyczące linków zewnętrznych, które prowadzą na naszą stronę www. Sprawdzimy na jakich witrynach zostały zamieszczone odnośniki kierujące do naszego sklepu internetowego bądź strony www. Ważne jest, aby były to strony wartościowe, czyli powiązane tematycznie z naszą branżą lub duże, popularne serwisy. Jeśli jednak zależy nam na bardziej szczegółowych informacjach dotyczących linkowania zewnętrznego, warto skorzystać z bardziej rozbudowanych narzędzi, takich jak na przykład MajesticSEO. Dzięki temu narzędziu sprawdzimy również frazy kluczowe, które są odpowiedzialne za wejścia na naszą stronę internetową.

Unamo

Dawniej znane pod nazwą Positionly. Twórcy oferują 14 dniową darmową wersję testową. Unamo to narzędzie, które pozwoli nam sprawdzić pozycję naszej strony internetowej w odniesieniu do konkretnych fraz kluczowych. Co więcej, możemy także monitorować wyniki naszej konkurencji. Jesteśmy w stanie śledzić słowa kluczowe zarówno na poziomie lokalnym, jak i krajowym. Unamo umożliwia uzyskanie rankingu słów kluczowych także dla urządzeń mobilnych. Dzięki temu narzędziu jesteśmy też w stanie sprawdzić, czy nasza strona internetowa jest wolna od błędów w zakresie optymalizacji.  Ponadto, Unamo można zintegrować z Google Search Console oraz Google Analytics.

Webpozycja

W tym przypadku mamy do wyboru darmowe założenie konta bądź dopłacenie do oferty Premium bądź VIP, których ceny plasują się raczej na niezbyt wygórowanym poziomie. Korzystnym rozwiązaniem jest także skorzystanie z darmowego okresu próbnego. W przypadku darmowego konta, mamy dostęp do ograniczonej liczby fraz oraz domen.

Za pomocą Webpozycji jesteśmy w stanie sprawdzić aktualną pozycję naszej strony internetowej pod określoną frazą kluczową, a także miejsce na którym plasowała się w określonym odcinku czasu.

Narzędzie można połączyć z Google Search Control. Dzięki temu otrzymamy informację nie tylko na temat wyników pozycjonowania strony internetowej, ale także odnośnie generowanego ruchu.

Raporty SEO

Informacji mogą również dostarczać nam raporty SEO. Przede wszystkim powinniśmy otrzymywać je regularnie. Agencje SEO najczęściej wysyłają raport co miesiąc. Dzięki temu jesteśmy w stanie na bieżąco obserwować poczynione działania oraz ich rezultaty. Informacje zawarte w raportach powinny być sporządzane w taki sposób, aby były zrozumiałe także dla laika. Warto już na samym początku dowiedzieć się od agencji, jak często oraz w jakiej formie będziemy otrzymywać takie sprawozdania. W raporcie powinny znaleźć się wszystkie czynności, które są realizowane przez agencję SEO wraz z wynikami, które wskazują na efektywność.

Porównanie kosztów i zysków

Dodatkowym rozwiązaniem, które warto wziąć pod uwagę, jest zestawienie kosztów, które ponosimy na rzecz pozycjonowania strony internetowej oraz zysków związanych z efektami działań agencji SEO. Jednocześnie musimy pamiętać, że na widoczne rezultaty zwykle będziemy musieli zaczekać kilka miesięcy. Dokonując analizy kosztów i zysków, weźmy pod uwagę również komfort współpracy oraz jakość wykonywanych czynności. Tego rodzaju porównanie możemy robić w dowolnych odstępach czasu.

O czym musimy pamiętać podczas dokonywania oceny pracy agencji SEO?

  • Efekty SEO nie są natychmiastowe

Rezultaty działań SEO utrzymują się przez dłuższy czas lecz na pierwsze widoczne efekty z reguły będziemy musieli poczekać. Jak długo? Czasami nawet kilka miesięcy. W związku z tym nie zniechęcajmy się, jeżeli minęło już trochę czasu od kiedy podpisaliśmy umowę, a rezultaty nie są jeszcze zauważalne pomimo tego, że agencja SEO wydaje się zaangażowana.

  • Niektóre rezultaty nie są zależne od agencji SEO

Należy pamiętać, że Google każdego dnia aktualizuje swoje algorytmy. Co więcej, wahania mogą wynikać z takich zjawisk, jak sezonowość, aktualne trendy na rynku czy określone działania konkurencji. Dlatego właśnie pozycja naszej strony internetowej może się zmieniać, jako że stanowi wypadkową różnych czynników.

Pamiętajmy, aby do każdej oceny podchodzić indywidualnie. Nie zawsze bowiem chwilowy zastój czy spadek pozycji musi oznaczać, że agencja SEO nie wywiązuje się ze swoich obowiązków.

powiązane artykuły