Zastanawiasz się, ile kosztuje sklep online PrestaShop? Chociaż odpowiedź nie może być jednoznaczna, zobacz od czego zależy cena sklepu internetowego PrestaShop.
Sklep online PrestaShop – co to jest?
Zacznijmy od początku, a więc czym jest PrestaShop? To specjalne oprogramowanie, dzięki któremu można zbudować własny sklep internetowy. Platforma PrestaShop to rozwiązanie typu open source, co oznacza, że zarówno instalacja, jak i korzystanie z niej są dramowe. Za co zapłacimy? Za wtyczki pozwalające na rozbudowę naszego sklepu online.
Sklep internetowy PrestaShop – zalety
Co sprawia, że sklepy oparte na PrestaShop cieszą się tak dużą popularnością? Przede wszystkim jest to spowodowane łatwą, intuicyjną obsługą. Dodawanie produktów czy wprowadzanie modyfikacji jest proste nawet dla osoby niedoświadczonej. Istotna jest też oczywiście możliwość integracji z hurtowniami, magazynami, firmami kurierskimi czy portalami typu Allegro. Sklepy PrestaShop to wiele możliwości pod względem rozbudowy funkcjonalności, a także duży wybór szablonów.
Ile kosztuje sklep PrestaShop?
Skoro oprogramowanie PrestaShop jest darmowe, od czego zależy cena sklepu online? Dlaczego ceny w formie widełek, podawane przez agencje interaktywne, mogą tak znacząco się różnić? Zacznijmy od tego, że nie ma możliwości udzielenia jednoznacznej odpowiedzi na pytanie, ile kosztuje sklep online PrestaShop. Cena zależy bowiem od wielu różnych czynników.
Od czego zależy cena sklepu internetowego PrestaShop?
Szata graficzna
Silnik sklepu powiązany jest z szablonem, do którego podpina się funkcje sklepu. Istnieje możliwość wykorzystania gotowego szablonu lub zbudowania grafiki od podstaw. Gotowe szablony, dostępne za kilkaset złotych, są oczywiście znacznie tańszą i szybszą opcją, ale jednocześnie posiadają więcej wad. Po pierwsze, powiązane są z nimi pewne ograniczenia narzucone przez twórców. Co więcej, przy większym ruchu, sklep online zbudowany w oparciu o gotowy szablon, działa znacznie wolniej. Warto również pamiętać o tym, że nasz sklep internetowy może wyglądać praktycznie identycznie, jak wiele innych sklepów, które również wykorzystują identyczny szablon. Grafika budowana od podstaw, chociaż wiąże się z wyższym kosztem – ze względu na pracę programisty oraz grafika – sprawia, że sklep będzie niepowtarzalny i dopasowany do naszych potrzeb.
Projektowanie
Dobra agencja interaktywna, zanim przystąpi do projektowania, dokładnie omówi specyfikę danej działalności oraz przeprowadzi analizę konkurencji. Natomiast nad procesem projektowania powinien czuwać specjalista posiadający wiedzę z zakresu UX, czyli User Experience. Co to oznacza? UX obejmuje takie aspekty, jak intuicyjna nawigacja, właściwa architektura informacji, odpowiednio zaplanowana ścieżka zakupowa oraz dopasowane funkcjonalności. Dzięki temu mamy pewność, że nasz sklep online będzie wygodny w obsłudze dla klientów, a tym samym chętniej będą dokonywać zakupów. Dlatego warto zastanowić się, czy chcemy skorzystać wyłącznie z usług grafika, czy zależy nam na zwiększeniu szansy na skuteczność sprzedaży.
Funkcjonalności
To w zasadzie najbardziej znaczący aspekt przy określaniu ceny sklepu internetowego. Istnieje wiele gotowych modułów, dzięki którym można wdrożyć popularne funkcjonalności, takie jak choćby „koszyk”. Ceny modułów PrestaShop wahają się zazwyczaj od 50 do 500 zł. Będziemy musieli zapłacić więcej w przypadku konieczności stworzenia nowych rozwiązań. Może bowiem okazać się, że specyfika naszego sklepu PrestaShop wymaga wdrożenia opcji, które są nie są powszechnie stosowane. Wszystko zależy od charakteru konkretnego biznesu oraz naszych porzeb.
Testy
W koszty stworzenia sklepu online PrestaShop może być wliczane również testowanie strony www. Osoba testująca może posiadać różne doświadczenie. W agencji interaktywnej zadanie to może spoczywać na programiście, menedżerze projektu lub testerze, czyli osobie posiadającej doświadczenie i odpowiednie kompetencje pod tym względem. Oczywiście również programista lub menedżer projektu mogą posiadać właściwą wiedzę z tego zakresu. Odpowiednio przeprowadzone testy sprawiają, że sklep online działa prawidłowo i jest w stanie sprawnie obsługiwać zamówienia.
Szkolenie z obsługi
W cenę wdrożenia sklepu internetowego wlicza się również zorganizowanie krótkiego szkolenia z obsługi sklepu dla właściciela oraz jego pracowników. Nauka samodzielnego zarządzania zamówieniami jest niezwykle ważna pod względem uniknięcia ewentualnych pomyłek. Podczas szkolenia poruszane są kwestie, takie jak dodawanie, usuwanie i edycja produktów, modyfikacja treści, zmiany statusu zamówienia, integracje z magazynami, formy dostawy czy metody płatności.
Agencja vs freelancer
Oczywiście wiele zależy od tego, czy budowę sklepu PrestaShop powierzymy agencji interaktywnej, czy freelancerowi. W skład agencji wchodzi od kilku do kilkunastu specjalistów posiadających wiedzę z zakresu różnych dziedzin, a więc będą to m.in. front-end i back-end developerzy, administratorzy serwerów, graficy, UX designerzy, testerzy, specjaliści od SEO oraz project managerowie. Każda z tych osób posiada wiedzę z innego zakresu, a cały zespół wzajemnie się uzupełnia. Dzięki temu możemy być pewni, że nad naszym sklepem internetowym czuwa cały zespół specjalistów, a wszystkie zadania są nadzorowane. Co więcej, możemy skorzystać z większej liczby usług dodatkowych, takich jak pozycjonowanie strony www , stworzenie treści przez copywritera czy marketingu. Ponadto, znaczącą zaletą zatrudnienia agencji interaktywnej jest to, że nasza strona internetowa zostanie zrealizowana na czas albo z niewielkim opóźnieniem – w uzasadnionej sytuacji. W przypadku freelancera zdarza się, że w pewnym momencie, z różnych powodów, rezygnuje on z całego projektu lub znacznie opóźnia prace, a ze względu na jednoosobowy charakter działalności, nikt inny nie jest w stanie go zastąpić.
Renoma agencji
Na cenę sklepu internetowego wpływ ma też oczywiście renoma wybranej agencji interaktywnej, czyli to, jak dobry jest dany zespół. Jak to sprawdzić? Przede wszystkim warto poszukać w internecie opinii dotychczasowych klientów, a także obejrzeć portfolio prezentujące wykonane strony i sklepy internetowe. To najlepszy sposób, aby przekonać się, czy wybrana agencja interaktywna jest w stanie sprostać naszym oczekiwaniom oraz czy posiada odpowiednie doświadczenie.
Czy zawsze drożej oznacza lepiej?
Na cenę sklepu internetowego składają się różne czynniki. Wiele zależy od tego, jak bardzo rozbudowana ma być nasza witryna. Pamiętajmy jednak, że sklep, który przynosi korzyści to taki, który działa sprawnie i jest przyjazny dla klienta. Nie zawsze wyższa cena musi oznaczać lepszą jakość – taka sytuacja może być związana z ugruntowaną na przestrzeni wielu lat bardzo dobrą pozycją agencji interaktywnej. Czasami jednak podobny efekt uzyskamy z pomocą mniej znanej agencji. Pamiętajmy jednak, aby przed podjęciem ostatecznej decyzji, dokładnie zapoznać się z opiniami, a także obejrzeć dotychczasowe realizacje. Odpowiedni wybór agencji zapewni nam bowiem możliwie najlepsze wyniki sprzedażowe.