blog

Jak napisać brief dla agencji SEO?

Ten post zawiera 1165 słów i 7254 znaków.
Przeczytanie togo posta zajmuję około 5 minut.

Decyzja została podjęta – chcesz, aby Twoją stronę www wzięli pod swoje skrzydła specjaliści zajmujący się pozycjonowaniem stron internetowych. Zastanawiasz się teraz, w jaki sposób przedstawić im wszystkie swoje oczekiwania, aby sprawdzić, co są w stanie zaoferować? Zacznij od wypełnienia briefu! Wyjaśnimy Ci, co to jest brief, co powinien zawierać brief dla agencji SEO oraz jakich błędów wystrzegać się podczas jego tworzenia.

Co to jest brief?

Brief może występować w postaci pliku PDF, w formie papierowej, jako formularz online czy też może przybrać postać uporządkowanego maila. Kiedy tworzymy brief? Zazwyczaj zanim podejmiemy współpracę z określoną agencją – nie tylko z agencją SEO, ale także interaktywną czy na przykład marketingową. Co zawiera brief? Wszystkie szczegółowe informacje na temat zlecenia, które chcemy przekazać danej agencji. Na podstawie nadesłanego przez nas briefu, agencja SEO może zaprezentować nam konkretną ofertę, która będzie skrojona na miarę naszych potrzeb.

Czasami agencje wysyłają własny brief do wypełnienia – może mieć on postać formularza online lub dokumentu do edycji typu Word. Jeżeli nie jesteśmy pewni, co do wyboru właściwej firmy, dobrym rozwiązaniem może okazać się przesłanie briefu do kilku różnych agencji SEO. Dzięki temu możemy porównać zaproponowane oferty i wybrać tę najlepszą.

Jakie są najczęstsze błędy podczas pisania briefu dla agencji SEO?

Brak obiektywizmu

To oczywiste, że o swojej firmie chcemy opowiadać innym w samych superlatywach. Jednak takie działanie sprawi, że specjaliści nie będą w stanie pomóc nam w odpowiedni sposób. Opisując sytuację naszej marki, sklepu czy strony internetowej, spróbujmy spojrzeć na to z boku. Pomocne może okazać się sprawdzenie statystyk strony internetowej. W tym miejscu warto także przypomnieć sobie, z jakiego powodu chcemy skorzystać z usług agencji SEO.

Nierealne cele

Jeżeli do tej pory nie mieliśmy większej styczności z pozycjonowaniem stron internetowych, zapewne nie będziemy w stanie określić dokładnych kosztów ani możliwości działań z zakresu SEO – co jest całkowicie zrozumiałe. Pamiętajmy jednak, że agencja nie może zagwarantować  tego, że nasza strona internetowa na pewno wskoczy na pierwsze miejsce w wyszukiwarce, a przy bardzo skromnym budżecie nie oczekujmy, że w miesiąc zostanie zrealizowana skuteczna kampania, dzięki której nasza marka nagle stanie się popularna na światowym rynku.

Zbyt duża ogólność

Zbyt ogólny i lakoniczny brief skutkuje tym, że otrzymamy od agencji SEO równie ogólną odpowiedź. Napiszmy o wszystkich oczekiwaniach związanych z naszą stroną internetową. Starajmy się pisać zwięźle i konkretnie. Dzięki temu agencja SEO łatwiej będzie mogła zrozumieć, jakie są nasze potrzeby i na czym szczególnie nam zależy.

Jak napisać brief dla agencji SEO?

  • Informacje na temat firmy

Brief SEO musi zawierać informacje dotyczące naszej firmy. Przedstawmy cele, misję i wartości, jakimi się kierujemy oraz scharakteryzujmy oferowane produkty bądź usługi. Napiszmy, co wyróżnia naszą ofertę na tle konkurencji. Pamiętajmy jednak, że nie jest to miejsce na długą opowieść na temat tego, jak i kiedy założyliśmy naszą działalność. Starajmy się zwięźle opisać charakter naszej firmy, tak aby agencja SEO mogła jak najlepiej poznać naszą firmę, jak i specyfikę całej branży.

  • Cele

Mogą być różne. Może zależeć nam na zdobyciu nowych klientów, czy zwiększeniu sprzedaży określonego produktu. Zakładane efekty powinny być jednak spójne z ogólną strategią firmy. Agencja SEO może skupić się zarówno na promocji całej marki, jak i na konkretnych usługach bądź towarach. Określenie celów pozwala dobrać właściwe narzędzia oraz wskazać działania, jakie powinny zostać wdrożone. Jeżeli potrafimy określić wartości dla KPI, czyli kluczowych wskaźników efektywności, warto zawrzeć takie informacje w naszym briefie.

  • Konkurencja

Dobrze jest wybrać 3 najistotniejszych dla naszej firmy konkurentów, a następnie krótko opisać prowadzone przez nich działania. Spróbujmy określić, dlaczego wymienione firmy stanowią dla nas największą konkurencję. Dzięki tym informacjom agencja SEO będzie wiedziała, w jakim kierunku należy podążać, aby wzmocnić pozycję firmy na tle konkurentów. Co więcej warto jest również wskazać te elementy strategii innych firm, które nam się nie podobają i których z pewnością nie chcemy powielać.

  • Klienci

Bardzo ważne jest stworzenie opisu naszej grupy docelowej. Należy podać wiek oraz płeć klientów, a także scharakteryzować ich. Istotne są cechy charakteru, przyzwyczajenia, preferencje, zainteresowania, a także sytuacja zawodowa, rodzinna oraz wykształcenie. Dobrym rozwiązaniem jest stworzenie tzw. person, czyli fikcyjnych postaci, które będą przykładowymi klientami naszej firmy. Musimy wskazać ich potrzeby i zainteresowania, a także nawyki oraz to, z jakich urządzeń (np. smartfon) korzystają i jak często to robią.

  • Budżet

Zdarza się, że podczas nawiązywania pierwszego kontaktu, nie chcemy jeszcze podawać budżetu, jaki jesteśmy w stanie przeznaczyć na pozycjonowanie strony internetowej. Jednak wpisanie choćby orientacyjnej kwoty niesie za sobą niewątpliwe korzyści. Przede wszystkim pozwoli obu stronom zaoszczędzić czas. Agencja SEO może bowiem już na samym początku przygotować ofertę, która będzie idealnie dopasowana zarówno do naszych potrzeb, jak i możliwości.

  • Wcześniejsze doświadczenia z SEO

Nasza firma już wcześniej korzystała z usług agencji SEO, freelancera zajmującego się pozycjonowaniem stron internetowych, a może samodzielnie próbowaliśmy działać w tym temacie? Warto wskazać  przeprowadzone dotychczas działania oraz opisać ich efekty. Takie informacje mogą okazać się bardzo przydatne dla agencji SEO.

  • Terminy

Wkrótce wprowadzamy do oferty nowy produkt, który najpierw będzie dostępny dla polskich klientów, a następnie pojawi się na rynku niemieckim? Chcemy uruchomić kampanię Google Ads w określonych terminach? Zależy nam na optymalizacji strony internetowej jeszcze zanim zostanie wdrożona kampania? Bez względu na to, jakie są nasze plany, z pewnością powinny zostać uwzględnione w briefie.

Po co robi się brief dla agencji SEO?

Czy pisanie briefa ma sens? Odpowiadamy pospiesznie – zdecydowanie tak! To doskonały sposób na to, aby agencja SEO mogła przedstawić ofertę dostosowaną do naszych oczekiwań, jak i posiadanego budżetu. Co więcej, jest to duża oszczędność czasu. Jeżeli wahasz się nad wyborem agencji SEO, informacje zawarte w jednym briefie, możesz wykorzystać podczas kontaktu z inną agencją.

Wypełniając brief przygotowany przez agencję SEO, możesz spotkać się również z bardziej szczegółowymi pytaniami od tych, które przedstawiliśmy powyżej. Pamiętaj, że agencja SEO tworzy brief na podstawie własnych doświadczeń z klientami. Wszystkie pytania mają na celu zaprezentowanie Ci jak najefektywniejszej strategii w zakresie działań SEO.

powiązane artykuły