blog

Sklep internetowy PrestaShop czy Magento – jaki wybrać?

Ten post zawiera 995 słów i 6487 znaków.
Przeczytanie tego posta zajmuje około 4 minut.

Obecnie w Polsce jest prawie 30 tysięcy sklepów internetowych i z każdym dniem przybywa nowych. Część z nich oparta jest na darmowym oprogramowaniu open source, takim jak PrestaShop lub Magento. Oprogramowanie to jest ogólnodostępne i może być rozbudowywane lub poprawiane. W tym przypadku „darmowe” oznacza bezpłatne dla tych, którzy znają się na programowaniu stron internetowych. Jeżeli na tym się nie znasz, za budowę sklepu będziesz musiał zapłacić programiście lub agencji interaktywnej. Ponieważ nie będzie to mały koszt, warto wiedzieć na jakie rozwiązanie się zdecydować.

Dlaczego warto skorzystać z oprogramowania typu open source?

Oprogramowanie typu open source jest szybkie do wdrożenia. Tego typu rozwiązania są zazwyczaj tańsze w początkowej fazie projektowania, ponieważ korzysta się z gotowych rozwiązań kodu. Występujące tu systemy CMS są bardzo uniwersalne, stale aktualizowane i nadają się do różnych zastosowań. Łatwo je modyfikować dodając własne dodatki, moduły i pakiety. Oprogramowanie to jest kompatybilne  poprzez API z innymi znanymi usługami i aplikacjami (m.in. z płatnościami i dostawą). Ponieważ wielu programistów zna się na tym systemie, łatwo jest znaleźć dobrego wykonawcę strony lub zmienić go na innego w razie potrzeby.

Na polskim rynku do znanych platform opartych o rozwiązanie open source należy Magento i Prestashop. Poniżej przedstawimy porównanie obu tych systemów.

PrestaShop

To oprogramowanie typu open source, więc możemy korzystać z kodu bez opłat i szybko uruchomić gotowy sklep. Zaletą tego typu oprogramowania jest mnogość funkcji (darmowe i odpłatne pluginy), które pozwalają sprzedawać produkty praktycznie od ręki. Wystarczy kilka szybkich integracji i można rozpocząć sprzedaż.

DLA KOGO?

To rozwiązanie dla małych i średnich firm o ograniczonym budżecie, których asortyment na wirtualnych półkach nie przekroczy kilkunastu tysięcy produktów.

Koszty
PrestaShop w wersji podstawowej nie generuje żadnych kosztów, oczywiście po stronie programisty. Dla klienta koszt wdrożenia sklepu internetowego opartego na PrestaShop, to koszt kilku tysięcy złotych netto, gdy zajmuje się tym freelancer lub mała agencja interaktywna. W przypadku dużych agencji marketingowych koszt wdrożenia sklepu internetowego może dojść nawet do kilkudziesięciu tysięcy złotych netto. Do tego dochodzi koszt zakupu domeny i utrzymania strony na serwerze. Dodatkowe koszty pojawią się także wtedy, gdy zaistnieje potrzeba stworzenia kolejnych modułów i funkcjonalności na stronie sklepu. Te koszty i tak są dużo mniejsze niż oprogramowanie dedykowane i sklepy ze stałymi miesięcznymi opłatami w modelu SaaS. Wdrożenie sklepu na PrestaShop jest również tańsze od wdrożenia na Magento.

PLUSY I MINUSY

 

PLUSY PRESTASHOP:

  • prosta sprzedaży bez zaawansowanych integracji
  • zaspokoi potrzeby większości małych i średnich sklepów online
  • niższe koszty wdrożenia niż Magento
  • prosty, intuicyjny panel CMS
  • sporo wbudowanych funkcji dostępnych bez dodatkowych pluginów
  • wiele gotowych integracji  przy pomocy API (płatności online, wysyłka, itp.)
  • mniejsze wymagania hostingowe
  • jest to rozwiązanie otwarte, a więc można zmienić obsługującą stronę agencję
  • niższe koszty rozwoju i comiesięcznej obsługi w stosunku do Magento
  • duża społeczność deweloperów.

MINUSY PRESTASHOP:

  • mniejsze możliwości technicznie rozwoju niż w Magento
  • dodatkowe wtyczki zazwyczaj są płatne
  • gorzej sobie radzi z dużą ilością produktów powyżej kilkunastu tysięcy
  • wymaga wyższych umiejętności programistycznych przy samodzielnej modyfikacji.

Magento

Magento, podobnie jak PrestaShop, oferuje darmową wersję oprogramowania (open source), która umożliwia stworzenie e-sklepu. Jednak w odróżnieniu od PrestaShop, korzystanie z dodatkowych funkcji, w większości przypadków jest płatne. Do tego Magento występuje również w całkowicie płatnej wersji – Magento Commerce. Jest ona skierowana do bardzo dużych wielojęzycznych sklepów. Platforma oferuje wsparcie dla wielu kanałów sprzedaży w zakresie logistyki, gospodarki magazynowej oraz analityki.


DLA KOGO?

To rozwiązanie dla średnich oraz dużych e-sklepów, które mają kilka wersji językowych oraz rozbudowaną strukturę organizacyjną (placówki stacjonarne, oddziały i magazyny). Koszt wdrożenia tego oprogramowania zaczyna się od kilkudziesięciu tysięcy złotych netto w wersji podstawowej. Wszystkie modyfikacje i zmiany rozwojowe są dodatkowo płatne.

Wdrożenie indywidualnego projektu graficznego w Magento, to koszt  powyżej 100 tys. zł netto. Gdy zajmuje się tym duża agencja, może on wzrosnąć nawet kilkukrotnie.

PLUSY I MINUSY

 


PLUSY MAGENTO:

  • zaawansowane możliwości platformy i łatwość jej rozbudowy o dodatkowe dodatki, pluginy i rozszerzenia
  • czytelny i przejrzysty interfejs użytkownika, który pozwala szybko i sprawnie zarządzać sklepem
  • znacznie większa wydajność w stosunku do innych rozwiązań typu open source
  • jeden panel zarządzający do wielu sklepów na kilku rynkach zagranicznych (ustawienie osobnego języka, waluty, asortymentu, cen itp.)
  • proste wyliczanie cen w oparciu o różne parametry
  • możliwość zmiany agencji ze względu na open source
  • liczne funkcje marketingowe i analityczne, m.in. system jest bardzo dobrze rozbudowany pod kątem optymalizacji strony pod SEO
  • integracja poprzez API z usługami e-commerce takimi jak np.: płatności online, dostawa
  • duża społeczność deweloperów.

MINUSY MAGENTO:

  • wyższe koszty wdrożenia Magento niż w zdecydowanej większości dostępnych platform e-commerce
  • większość modułów płatna dodatkowo
  • wszystkie zmiany w modułach są droższe niż w  PrestaShop
  • wysokie wymagania w zakresie wydajności hostingu, co generuje wyższe koszty utrzymania (dot. w szczególności Magento Commerce)
  • wszystkie aktualizacje trzeba przeprowadzić we własnym zakresie, co wiąże się z dodatkowymi kosztami.

Podsumowanie

Choć oba rozwiązania dają możliwość stworzenia e-sklepu oraz sprzedaży produktów online, są skierowane do zupełnie innych firm, o innym potencjale rozwoju i różnych możliwościach finansowych.

Nic nie stoi na przeszkodzie, by mały sklep skorzystał z Magento. Jednak z ekonomicznego punktu widzenia, dla sprzedaży kilkunastu tysięcy produktów, lepszym rozwiązaniem i zdecydowanie tańszym jest PrestaShop.

Podobał Ci się wpis ?

Sending
Średnia opinia
0 (0 - liczba głosów)

powiązane artykuły

Zobacz, co jeszcze możemy dla Ciebie zrobić