blog

Rich Snippets – do czego służą dane strukturalne

Ten post zawiera 958 słów i 6266 znaków.
Przeczytanie togo posta zajmuję około 4 minut.

Obco brzmiące rich snippets tak naprawdę znane są każdemu użytkownikowi Internetu. Dzięki nim można w niezwykle szybki i łatwy sposób dowiedzieć się wielu istotnych informacji na temat określonej firmy czy produktu. Co więcej, rich snippets umożliwiają błyskawiczne zdobywanie odpowiedzi na najbardziej nurtujące pytania, bez konieczności wchodzenia na daną stronę internetową.

Czym są rich snippets?

Rich snippets wyświetlają się dzięki danym strukturalnym. Stanowią fragmenty rozszerzone kodu HTML. Ogólnie ujmując są to rozszerzone opisy strony www, które określają jej zawartość w sposób, który jest zrozumiały dla wyszukiwarek. Właściwie wprowadzone wyświetlają się w wynikach wyszukiwania przy określonym adresie strony internetowej. Do czego służą rich snippets? Przede wszystkim kategoryzują treść, a więc pozwalają opisać ją w uporządkowany sposób. Dzięki temu użytkownik zyskuje informacje na temat określonej strony internetowej już na etapie wyszukiwania. Za pomocą rich snippets można wdrażać dodatkowe elementy do standardowego wyniku wyszukiwania. To natomiast sprawia, że strona internetowa wyróżnia się spośród innych.

DZIĘKI RICH SNIPPETS FIRMA MOŻE PRZEKAZYWAĆ INFORMACJE, TAKIE JAK:


  • Ilości recenzji oraz oceny (rating stars)
  • Dane o produkcie (cena, dostępność)
  • Imię i nazwisko autora (np. oferowanej książki)
  • Odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania (FAQ page)
  • Zdjęcia produktów
Dla porównania, strona internetowa niewzbogacona o rich snippets będzie zawierała sam adres, tytuł oraz opis. Natomiast dzięki danym strukturalnym zyska dodatkowe elementy w postaci na przykład gwiazdek, które widoczne są na pierwszym zaprezentowanym poniżej przykładzie.

Jak wdrożyć rich snippets?

Strony internetowe oparte na systemie WordPress, PrestaShop, Joomla czy Shopify umożliwiają uruchomienie wtyczek za pomocą których łatwo wprowadza się dodatkowe informacje w postaci danych strukturalnych. Takie rozwiązanie zwykle nie wymaga znajomości kodu. Inną opcję stanowi skorzystanie z darmowych narzędzi Google, a dokładniej z asystenta do oznaczania danych. Dzięki niemu w prosty sposób można oznaczyć elementy na stronie internetowej, co pomoże Google właściwie zinterpretować zawarte informacje.

Rodzaje rich snippets

Rich snippets mogą przybierać wiele różnych form. Do jednych z najpopularniejszych spośród fragmentów rozszerzonych można zaliczyć:

  • BREADCRUMBS

Spełniają niezwykle istotną funkcję jako, że dzięki nim roboty Google lepiej mogą zrozumieć jakiego rodzaju treść znajduje się na danej stronie internetowej. Co więcej, ułatwiają nawigację użytkownikowi Internetu. Breadcrumbs, czyli okruszki określają czego dotyczy dana strona internetowa.

Użytkownik widzi, że ma do czynienia z księgarnią, która posiada interesujące go gatunki literackie.

  • RATING STARS

Gwiazdki to jeden z najpopularniejszych rich snippets. Wskazują ocenę, jaką do tej pory uzyskał określony produkt, usługa bądź cała firma. Często są decydujące odnośnie tego, czy użytkownik skorzysta z naszej oferty czy jednak z propozycji konkurencji. Co więcej, brak gwiazdek w wynikach wyszukiwarki może zniechęcić potencjalnego klienta, który będzie musiał poświęcić dodatkowy czas na wyszukanie opinii o naszej firmie.

Od razu wyświetla się ilość gwiazdek wraz z liczbą głosów.

  • SITELINKS

Są to hiperłącza do podstron danej strony internetowej. Dzięki nim poruszanie się po witrynie jest szybsze. Stanowią znaczne ułatwienie dla użytkowników.

Użytkownik zainteresowany skorzystaniem z usług ComputerSoft, może od razu przejść do konkretnej treści.

  • FAQ – NAJCZĘŚCIEJ ZADAWANE PYTANIA

Pytania wraz z zamieszczonymi odpowiedziami to jedno z bardziej powszechnych rozwiązań. Dzięki rich snippets użytkownik może przeczytać je bez wchodzenia na konkretną stronę internetową. Taki zabieg ma wzbudzić większe zaufanie do firmy i zachęcić klienta do odwiedzenia witryny.

Użytkownikowi poszukującemu transportu pomiędzy miastami, wyświetla się strona na której można dokonać zakupu biletów na pociąg. Bez potrzeby przechodzenia na nią, od razu znajduje podstawowe pytania wraz z odpowiedziami, które są związane z taką podróżą.

  • KARUZELA

Po wpisaniu danego hasła, wyświetlają się wyniki określonej strony internetowej, które są aktualnie najpopularniejsze bądź najnowsze. Karuzela dotyczy zazwyczaj wiadomości, filmów czy przepisów kulinarnych.

Wpisując w wyszukiwarkę nazwę portalu, wyświetlają się wszystkie znajdujące się na nim najnowsze wiadomości.

  • FEATURED RICH SNIPPETS

Mogą występować w formie paragrafu (np. fragment z Wikipedii), tabeli (np. wykaz dni świątecznych) czy listy (np. instrukcje krok po kroku). Umożliwiają szybkie dotarcie do wszystkich niezbędnych informacji. Wystarczy wpisać określone pytanie w wyszukiwarkę, aby wyświetliły się informacje w formie instrukcji, jak choćby przepis.

  • INFORMACJE NA TEMAT WYDARZEŃ

Firmy organizujące wydarzenia mają możliwość wdrożenia reach snippets dzięki którym można wyróżnić daty eventu, a także miejsce czy nazwę. Takie rozwiązanie ułatwia szybsze zdobywanie informacji.

Użytkownik poszukujący informacji na temat określonego wydarzenia, od razu może zapoznać się z jego datą oraz innymi szczegółami.

Korzyści ze stosowania rich snippets

Przede wszystkim dzięki nim strona internetowa Twojej firmy będzie wyróżniała się w wyszukiwarce. Strony www wzbogacone o rich snippets są częściej klikane, a więc rosną szanse na zdobycie większej ilości potencjalnych klientów. Warto także pamiętać o tym, że współczynnik klikalności ma wpływ na pozycjonowanie.

Rich snippets stanowią odpowiedź na potrzeby współczesnego użytkownika Internetu. Dzięki nim otrzymuje on dostęp do szybkich i pełnych informacji bez konieczności wchodzenia na stronę internetową. Obecnie zastosowanie tego rozwiązania coraz częściej stanowi już standard. Chcąc zadbać o profesjonalny wizerunek firmy, zdecydowanie warto zainteresować się rich snippets.

powiązane artykuły

ZOBACZ, CO JESZCZE MOŻEMY DLA CIEBIE ZROBIĆ

PL   |  NL