blog

Jak wygląda współpraca z agencją marketingową?

Ten post zawiera 918 słów i 5891 znaków.
Przeczytanie togo posta zajmuję około 4 minut.

Jak powinna przebiegać współpraca z agencją marketingową? Jakie można wyróżnić etapy współpracy z agencją marketingu online? Na co zwrócić szczególną uwagę? Podpowiadamy, co warto wiedzieć zanim skontaktujemy się z wybranymi przez nas specjalistami.

Etapy współpracy z agencją marketingową

Należy pamiętać, że każda agencja marketingowa ma wypracowany własny styl pracy, który opiera się na zebranym przez lata doświadczeniu. Niemniej jednak, główne etapy współpracy z agencją marketingową, wyglądają zazwyczaj bardzo podobnie.

1. Sporządzenie briefu

Pierwszy etap wymaga od klienta znacznego zaangażowania. Na samym początku musimy bowiem wypełnić tzw. brief, czyli formularz bądź dokument zapisany w programie tekstowym, takim jak Microsoft Word, a rzadziej lista pytań na stronie internetowej agencji marketingowej na które należy odpisać poprzez wiadomość e-mail. Czym jest brief? Jest to spis pytań, które są związane z naszą firmą. Najważniejsze z nich dotyczą powodu dla którego chcemy skorzystać z usług agencji marketingowej oraz celów, które chcielibyśmy osiągnąć. Ponadto, pytania zwykle odnoszą się także do aktualnej sytuacji firmy, wdrożonych wcześniej działań wraz z ich efektami, do konkurencji oraz naszych oczekiwań odnośnie współpracy z agencją marketingu online.

2. Analiza aktualnej sytuacji

Na podstawie przesłanego briefu, agencja marketingowa sprawdza aktualny stan naszej strony internetowej. Często bowiem okazuje się, że już sama strona www wymaga wielu poprawek, zarówno pod względem technicznym, jak i merytorycznym. Agencje marketingowe mogą wdrożyć działania z zakresu SEO, takie jak zmiana treści na stronie internetowej, zadbanie o prawidłową strukturę strony www czy rozwijanie aspektów związanych z link building. To, w jakim stanie jest nasza strona internetowa, może mieć duże przełożenie na liczbę kupujących. Jeżeli strona www nie jest intuicyjna i przejrzysta, a ponadto wolno się ładuje, możemy być pewni, że potencjalni klienci będą chcieli szybko ją opuścić.

3. Rozmowa

To niezwykle ważny etap nawiązywania współpracy z agencją marketinu online. To właśnie wtedy obie strony są w stanie lepiej się poznać. Chociaż brief powinien zostać wypełniony jak najstaranniej i w taki sposób, aby zawrzeć wszystkie bardziej i mniej istotne informacje, spotkanie – w twarzą w twarz lub online – stanowi doskonałą okazję do tego, aby podsumować wszystkie nasze potrzeby oraz oczekiwania, ale także opowiedzieć o własnych obawach i doświadczeniach. Z pewnością jest to najlepszy moment na zadawanie różnego rodzaju pytań. O co warto spytać agencję marketingową? Między innymi o sposób pracy, o to, jak często będziemy otrzymywać raport przedstawiający wdrożone działania oraz ich efekty, o okres wypowiedzenia (który nie powinien być długi), sposób rozliczenia czy o to, kto będzie odpowiedzialny za wdrożenie działań oraz za kontakt z nami. Rozmowa z agencją marketingową to także świetna okazja, aby zobaczyć, czy już na starcie wybrana przez nas firma wykazuje zaangażowanie i chęć pomocy.

4. Strategia

Na podstawie zgromadzonych informacji oraz przeprowadzonych analiz, w tym rozeznania w branży, w której funkcjonuje nasza firma, agencja marketingowa układa strategię, która ma na celu osiągnięcie określonych skutków. Zdarza się, że oczekiwania klientów są zbyt wygórowane w porównaniu do czasu, podczas którego cele mają zostać osiągnięte. Dobra agencja marketingowa nie będzie jednak obiecywać nierealnych efektów. Strategia powinna zawierać działania, które mają zostać wdrożone w najbliższym czasie, jak i tym późniejszym. Jeżeli mamy wątpliwości co do któregoś punktu planu, warto niezwłocznie zakomunikować swoje obawy. Profesjonalna agencja marketingowa udzieli rzeczowej odpowiedzi na każde z naszych pytań.

5. Działanie i raportowanie

Po tym, gdy zaakceptujemy zaproponowaną strategię oraz podpiszemy umowę, agencja marketingowa wdraża ustalone wcześniej działania. W jaki sposób możemy je kontrolować? Agencja będzie przesyłać nam raporty dotyczące podejmowanych czynności, a przede wszystkim informacje dotyczące ich skuteczności. Mogą zostać one przedstawione w formie wykresu, tabeli czy wypisanych liczb. Ważne jest, aby tego rodzaju podsumowania były wysyłane do nas regularnie, a ich treść była dla nas czytelna. Jeżeli nie rozumiemy jakichkolwiek elementów raportu, powinniśmy poprosić agencję marketingową o wytłumaczenie pewnych pojęć czy otrzymanych efektów. Bez względu na to, jaką wiedzę o marketingu online posiadamy, specjaliści z agencji marketingowej powinni potrafić przekazać nam informacje w przejrzysty, klarowny sposób.

Na co zwrócić szczególną uwagę w trakcie współpracy z agencją marketingową?

Niezwykle ważnym elementem udanej współpracy jest efektywna komunikacja. Powinna ona jednak działać w obie strony. Oznacza to, że nie tylko agencja musi regularnie informować nas o postępach działania, ale także my powinniśmy w miarę szybko odpowiadać na maile, w których specjaliści mogą proponować wdrożenie nowego rozwiązania, które przyspieszy osiągnięcie zamierzonych efektów. Czasami także zdarzają się sytuacje nieprzewidziane. Dlatego też warto odbierać telefony od agencji lub przynajmniej oddzwonić jak tylko będziemy już dostępni. Współpraca powinna opierać się na jasnych zasadach. Dotyczy to zarówno podpisywanej umowy, jak i ustalenia przejrzystej dla nas strategii działań. Ważnym aspektem jest kontrolowanie efektów. Jeżeli przez dłuższy czas są one znikome, może to świadczyć o braku zaangażowania ze strony agencji marketingowej.

powiązane artykuły