Google nie ujawnia konkretnych czynników wpływających na ranking witryny. Nie da się więc precyzyjnie określić, kiedy pojawią się pierwsze wyniki pozycjonowania. Na pierwsze efekty można czekać zarówno kilka tygodni, jak i kilka miesięcy, w zależności od:
- branży w jakiej działa firma – duża konkurencja utrudnia prowadzenie działań związanych z pozycjonowaniem
- tematyki witryny – strony o tematyce wrażliwej z zakresu życia, zdrowia, samopoczucia, statusu materialnego i pranego są skrupulatniej weryfikowane przez Google
- wieku strony – pozycjonowanie nowej strony, do której trzeba zbudować zaufanie jest trudniejsze
- jakości strony – Google docenia strony o wysokiej reputacji, z bardzo wysokim poziomem zaufania i dużą ilością wysokiej jakości użytecznych treści.
Dla przykładu można powiedzieć, że więcej czasu potrwa optymalizacja nowej strony o setkach lub tysiącu podstron. Trzeba zoptymalizować więcej kodu strony, napisać więcej użytecznych treści i zdobyć więcej wartościowych linków. Więcej w tym wypadku oznacza również dłużej. Po pracach przeprowadzonych przez specjalistów SEO, do pracy przystępują roboty Google, które indeksują witrynę. W tym samym czasie prowadzone są kolejne działania optymalizacyjne. Ich celem jest jak najszybszy wzrost zaufania do strony co przekłada się na jej ranking w Google.